Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Grävande journalistik lever på välgörenhet

Publicerad: 6 november 2009, 08:25

Storbritanniens ledande nyhetsbyrån Press Association vill ha statligt stöd för en nyhetsorganisation med inriktning på lokal journalistik. Samtidigt startar en nyhetsbyrå, med stöd från välgörenhet, inriktad på grävande journalistik.
Brittisk press har inte längre råd med grundläggande bevakning.


Brittisk media är i djup kris, skriver Roy Greenslade, journalistikprofessor på City University, i Guardian.

Det läggs ned lokaltidningar varje månad och inom ett år lär de regionala tidningarna följa efter. Stora tidningskoncerner som Guardian säger upp folk och anlitar frilansare för att bevaka lokalt. Få tidningar orkar finansiera resurskrävande grävjournalistik.

Det får konsekvenser för den lokala samhällsbevakningen. Allt fler britter vet inte vad som händer i den lokala förvaltningen och politiken.

Den brittiska motsvarigheten till TT, Press Association, presenterade i somras ett förslag om en ny nyhetsorganisation för lokal journalistik. Men eftersom inga mediebolag har pengar vill PA ha offentligt stöd.

Vid en konferens i veckan med Digital Editors Network presenterade PA:s utbildningschef Tony Johnston den tänkta nyhetsorganisationen. Över 500 reportrar över hela landet ska bevaka lokal politik och myndigheter inklusive polis. Allt ska publiceras på interbet fritt för alla, från bloggare till tidningar, att använda. Däremot ställer han sig tveksam att publiceringen ska ske som en nyhetssajt.

Budgeten skulle landa på mellan 15 och 18 miljoner pund, 175-200 miljoner kronor, årligen.

– Det är mycket pengar, som tre Jonathan Ross, sa Johnston och refererade till BBC:s högt betalde programledare.

Samtidigt har The Bureau of Investigative Journalism, brittisk byrå för undersökande journalistik, dragit igång. Den startade på initiativ av Storbritanniens ledande journalister och det unika är att startkapitalet kommer från välgörenhet.

Google är det enda officiella företaget som gett stöd till den nya byrån.

Hur materialet ska sälja och hur byrån som ska ha upp till 20 anställda journalister ska finansieras är oklart men byrån är ett icke vinstdrivande företag.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.