Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Gravt olyckliga annonsplaceringar i Aftonbladet och Expressen

Publicerad: 31 Oktober 2017, 14:34

Foto: Montage: Andreas Elgstrand

De senaste två dagarna har det dykt upp två ordentligt olyckliga annonsplaceringar i Aftonbladet och Expressen. I Aftonbladets fall handlar det om en annons för motorsågar i en text om Kim Wall och i Expressen en annons för massagebad bredvid artiklar om våldtäksanmälan mot Martin Timell.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetHusqvarnaExpressen

De senaste dagarna har det uppstått två gravt olyckliga annonsplaceringar på kvällstidningskonkurrenterna Expressen och Aftonbladets sajter.

I en text där Aftonbladet berättade om Peter Madsens erkännande av att han använde en såg när han styckade svenska journalisten Kim Walls kropp dök det under gårdagen upp en annons för Husqvarnas motorsåg 545.

– Det är givetvis ett otroligt olyckligt sammanträffande. Vi har haft en dialog med vår mediebyrå MediaCom och de tittar på hur det kunde ske och vad vi kan göra för att undvika liknande situationer i framtiden, berättar Margaretha Finnstedt, global pr-chef på Husqvarna.

Aftonbladets annonschef Johan Åsén menar att den här typen av olyckliga annonsplaceringar inte sker tillräckligt ofta för att skada annonsörernas varumärken.

– Det händer mer sällan än vad det kanske borde med tanke på hur kreativa bolag brukar vara i sin kommunikation. Den här typen av händelser sker vid ett fåtal tillfällen per år och då ofta kopplat till katastrofer och resebolag, berättar han.

Det är lätt att tro att annonserna hamnat där de hamnat på grund av automatiska annonsplaceringar, något som inte stämmer enligt Johan Åsén.

– Det är otroligt få annonser som köps utifrån den specifika artikelkontexten. I det här fallet tror jag inte att det handlar om en automatisk placering som styrts av orden i texten, det är slumpen helt enkelt.

Den olyckliga slumpen slog idag även till i Expressen. Bredvid artiklar där tidningen berättar om att Martin Timell polisanmäls för en misstänkt våldtäkt i en badtunna ligger annonser från massagebad-företaget Hotspring.

– Det är såklart en olycklig annonsplacering men jag har svårt att se varför Hotspring ska sluta sälja sina produkter för att Martin Timell betett sig illa i en badtunna. Hotspring är en stor annonsör hos oss och köper ofta just den här annonsplatsen på startsidan. I och med det nyhetstempo som är där är det svårt att ta hänsyn till. Vi för naturligtvis samtal med våra annonsörer och plockar bort annonser som hamnar i artiklar som inte är bra för deras varumärke, berättar Paul Brandenfeldt, annonschef på Expressen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.