Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 18 augusti 2017, 12:50
Foto: GroupM
Mediebyråkoncernen GroupM släpper en ny global standard för viewability.
Ämnen i artikeln:
GroupMVärldens näst största mediebyråkoncern GroupM ändrar sina standarder för vad som räknas som en annonsvisning. För displayannonsering krävs nu att annonsen ska vara helt synlig i minst en sekund, tidigare krävdes endast att den visades på en skärmen utan tidskrav. En branschstandard är att 75 procent av en annons ska visas.
För videoannonsering i sociala medier kommer GroupM kräva att hälften av videon visas, oavsett om användaren självmant spelar annonsen eller om den autospelas. De kommer heller inte ta hänsyn till om annonsen spelas med ljudet på- eller avslaget. Tidigare krävde mediebyråkoncernen att användaren självmant skulle spela annonsen samt att den skulle visas med påslaget ljud.
John Montgomery, chef för varumärkessäkerhet på GroupM, berättar för AdAge att ensekunderskravet går att diskutera, men att det samtidigt borde vara tillräckligt för användaren att avgöra om de vill titta vidare eller inte.
GroupM kommer även att kräva synligheten mäts av en tredjepart certifierad av Media Rating Council.
Ämnen i artikeln:
GroupM