Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

GT:s nya kampanj #Godisstopp hånas

Publicerad: 2 februari 2015, 10:24

Det nya kampanj-initiativet ifrågasätts.

Foto: Skärmdump från GT:s sajt.

I helgen lanserade GT den nya kampanjen #Godisstopp. Den uppmanar till att sluta äta godis under februari. Nu hånas kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Frida Boisen

I samband med kampanjen #Godisstopp uppmanar Frida Boisen allmänheten att lägga upp bilder i sociala medier på hur man kan ha fredagsmys även utan godis.

"Vi behöver fler sådana här initiativ. Fler av oss behöver se sig i spegeln och säga: Vad kan jag göra för att vi i Sverige ska äta mindre godis?", skriver Frida Boisen i en krönika på GT.

Samtidigt har GT kört ut artiklar på profiler som Maria Hysén, Ullareds-Boris och Lotta Engberg som tycker till om kampanjen.

Sedan Frida Boisen tillträdde som chefredaktör 2012 har lokaltidningen satsat på kampanjjournalistik i olika omgångar. Det var också ett uttalat mål när hon anställdes på posten. En av tidningens tidigare kampanjer #votegbg var inför en folkomröstning av trängselskatten i Göteborg. Invånarna röstade nej, något Frida Boisen tror har att göra med tidningens journalistik.

Några verkar ha anammat uppmaningen om godisstopp, men under hashtaggen på Twitter finns en hel del kritiska inlägg.

"Frida Boisen, ladies and gents. Kan den här människan bli chefredaktör kan jag bli USAs president", skriver en person.

"Nya trenden godisstopp?? Jag säger det finns viktigare saker att sätta stopp för", twittrar en annan.

"Alltmedan GT ringer efter statsministerns kommentar till #godisstopp", skriver en tredje.

En fjärde ifrågasätter om GT verkligen är en nyhetskälla och en femte skriver:

"#Godisstopp. Nej GT är ren och skär skit"

Även Aftonbladets nyhetsredaktör Martin Schori har bidragit till hashtaggen:
"Hej @ttnyhetsbyran , ni kanske kan skicka GT:s godiskorg till oss i jul? #godisstopp", skriver han och syftar på TT Nyhetsbyråns traditionsenliga godiskorg som skickas ut till redaktionerna i Sverige vid juletid.

Resumé söker GT:s chefredaktör Frida Boisen.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Frida Boisen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.