Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Guld för annonsörerna – Snapchat satsar på shopping

Publicerad: 23 februari 2016, 07:25

Snapchat vill locka till sig annonsörerna.

Snapchat adderar shoppingupplevelse, branschprofiler startar herrmodesajt och bilden på Mark Zuckerberg som får oss av tvivla på framtiden.


Ämnen i artikeln:

Snapchat

Guld för annonsörer: Snapchat lanserar shoppingannonser
Snapchat planerar att lansera annonser som tillåter annonsörer länka till sina egna webbplatser, det uppger källor för sajten Digiday. Detta är ett stort steg för produktinriktade annonsörer, framförallt de som driver e-handlar. Premiären blir i april och under andra eller tredje kvartalet ska appen tillåta länkning till annonsörernas hemsidor. Snapchat kommer då att verka på två sätt: med klickbara annonser och varumärkesdrivna kanaler. Appen har redan idag kanaler som drivs av mediepartners som Cosmpopolitan, MTV och Buzzfeed.
Digiday beskriver det som att Snapchat kan bli en digital livlina för retailers.
– Alla återförsäljare, särskilt sådana med en ung publik, försöker göra något nytt digitalt, och Snapchat är en ganska god idé, säger Scott Symonds, på den digitala byrån AKQA, till Digiday.
Snapchat skulle inte vara ensamma om att addera en shoppingupplevelse. Facebook, Google, Pinterest, Twitter och Instagram har redan gjort det.

Branschprofiler lanserar herrmodesajt internationellt
Per Tegelöf, tidigare vd Rodeo, Victor Johansson, före detta chefredaktör på Café och Gustaf Törling, creative director på Estée Lauder, slår sina huvuden ihop och startar den internationella modesajten Styleiswhat.com med fokus på herrmode. Sajten ska bjuda på exklusiva intervjuer och fotograferingar. Först ut är bland andra Michael Fassbender och Alicia Vikander, skriver Breakit.se.
Per Tegelöf blir vd, Victor Johansson chefredaktör och Gustaf Törling blir kreativ chef.
– Jag kommer fortsätta med kultur- och modebevakning för mina svenska uppdragsgivare i mån av tid, Gustaf behåller sin position som creative director för Estée Lauder Companies. Personligen ska jag klämma in en Oscarsgala mellan sajtuppdateringarna, säger Victor Johansson till Breakit.se.

Sena efter Parisattackerna – nu gör SVT om Riksnyheterna
SVT fick, liksom SR, motta en hel del kritik för den sena rapporteringen efter terrorattackerna i Paris i november. Efter utvärdering ska man nu strukturera om arbetet på Riksnyheterna. Det säger divisionschefen Anne Lagercrantz till Journalisten.
– Något som är genomgående i rapporten är att det är för lång sträcka mellan idé och publicering. Det är något vi kommer titta på. Det är inte ett besparingsprojekt, så vi ska inte bli färre. Men vissa funktioner kommer säkert förändras och vi kommer behöva stärka vissa delar, fortsätter Lagercrantz till tidningen.
Ett förslag ska tas fram som ska vara klart i april. Då får vi veta om SVT-medarbetare behöver söka om sina tjänster.

Norsk storaffär: Bankstiftelse köper Amedia för 395 miljoner
Sparebankstiftelsen DNB köper Norges näst största medieföretag Amedia för 395 miljoner norska kronor. Säljare är LO, Telenor och Fritt Ord.
Affärsuppgörelsen ser ut som så att DNB inte kommer äga mediekoncernen själv, utan etablerar en ny stiftelse som i sin tur får ett efterställt lån för att köpa samtliga aktier i Amedia. Gruppens värde är 1,4 miljarder norska kronor, men med tanke på bland annat skulder och pensioner betalar de alltså knappt 400 miljoner.
– Vi är övertygade om att fonden kommer att vara en långsiktig och bra ägare för Amedia. Det har varit viktigt för oss att söka efter en ägare som har en medvetenhet om mediernas funktion och samhällsuppdrag. Det är därför en bra dag för Amedia och landets lokala medier, säger Knut Ivar Solnes från Telenor, till Kampanje.

Bilden med Mark Zuckerberg som får oss att tvivla på framtiden
”Den här bilden på Mark Zuckerberg säger så mycket om framtiden”, skriver The Verge. ”Jag såg den här bilden och den skrämde mig”, skriver skådespelaren Ashton Kutcher. Nej, bilden är inte från en sci-fi film – den är från Mobile World Congress i Barcelona, där Facebooks grundare Mark Zuckerberg talade häromdagen. Människorna på bilden ser på virtual reality i sina Samsungtelefoner. Mark Zuckerberg valde att dela bilden själv, vilket gav upphov till en hel del hån med bland annat robotar, dinosaurier och filmer.

— Nicolas Debock (@ndebock) February 21, 2016is this picture an allegory of our future ? the people in a virtual reality with our leaders walking by us. pic.twitter.com/ntTaTN3SdR

// <![CDATA[ (function(d, s, id) {  var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];  if (d.getElementById(id)) return;  js = d.createElement(s); js.id = id;  js.src = "//connect.facebook.net/sv_SE/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3";  fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk')); // ]]>

Publicerat av Ashton Kutcher den 22 februari 2016I saw this image and it freaked me out. While I can appreciate the potential value of VR, sitting in a room with 100's...
— drew olanoff (@drew) February 22, 2016pic.twitter.com/uCe5f8mafa

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Snapchat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.