Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Gunnar Strömblad: Vi ska jobba smartare

Publicerad: 7 november 2008, 08:23

Aftonbladet ska hämta in 60 miljoner kronor under 2009 och SvD 15 miljoner kronor. – Vi ska jobba smartare, säger Gunnar Strömblad, vd för Schibsted Sverige.


Gunnar Strömblad. Foto: Erik Esbjörnsson.

När Schibsted i dag släppte sin rapport för tredje kvartalet framgår det att koncernen sjösätter ett sparpaket som ska påverka lönsamheten med 500 miljoner norska kronor (Drygt 550 miljoner svenska kronor) under 2009.

För Schibsteds enheter i Sverige innebär detta att Aftonbladet ska genomföra åtgärder som ökar vinsten med 60 miljoner svenska kronor. För SvD:s del handlar det om 15 miljoner kronor, står det i rapporten.

Gunnar Strömblad säger till Resume.se att sparpaketet är ”odramatiskt” och att det handlar om att jobba ”smartare” mer än personalneddragningar.

– De jobbar med de här programmen på Aftonbladet och SvD nu.Det är inga stora nedskärningar, säger Strömblad som säger att det i så fall kan bli eventuella avtalspensioner, men inga personalneddragningar i övrigt.

Erbjudandet om avgångsvederlag för att sex webb-tv-tjänster ska bort på Aftonbladet är en åtgärd som gjorts oberoende av sparprogrammet, säger Strömblad.

– Det handlade om att det fanns en övertalighet där. Det är inte ett led i det här sparpaketet.

– Vi fortsätter att satsa och utveckla våra produkter. Jag är på en säljkonferens och där har vi sagt att vi inte ska delta i lågkonjunkturen.

Schibsted märkte dock av finanskrisen de sista veckorna i september. Rörelseresultatet under tredje kvartalet sjönk från 257 miljoner ifjol till 213 miljoner i år. Intäkterna ökade under tredje kvartalet, men med bara 0,1 procent.

– Vi presterar bra efter omständigheterna i så gott som alla enheter, säger Gunnar Strömblad, som hänvisar till respektive företag när det handlar om detaljer i Aftonbladets och SvD:s sparåtgärder.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.