Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Gyros slogan anmäld till JO

Publicerad: 22 Juli 2009, 13:16

Nätverket Språkförsvaret har anmält Stockholms stad till JO för att de brutit mot den nya språklagen. Anmälningen gäller bland annat varumärket ”Stockholm – the Capital of Scandinavia” som Gyro arbetat fram.


Ämnen i artikeln:

Gyro

Bild från sajten Stockholm – Capital of Scandinavia

Nätverket Språkförsvaret har anmält Stockholm stad, Stockholm Visitors Board, Stockholm Business Region och Stockholm Entertainment District till JO för brott mot den nya språklagen som trädde i kraft den första juli i år.

Anledningen är att Språkförsvaret anser att de engelska namnen bör vara på svenska.

Anmälan inkluderar även den slogan ”Stockholm – the Capital of Scandinavia” som Gyro tog fram redan 2003 och som används flitigt än idag av staden.

Varumärkesplattformen och konceptet togs fram 2003 men lanserades först 2005. Sloganen används bland annat i internationella sammanhang för att marknadsföra huvudstaden.

Hur ser du på anmälan?
– Vår huvudsakliga målgrupp är internationella besökare och investerare. Sedan har vi även målgruppen inom det svenska näringslivet och där kommunicerar vi bland annat med företagslotsen och evenemangslotsen och de är båda på svenska. Hela vår hemsida finns dessutom både på svenska och engelska, säger Jesper Ackinger, chef för avdelningen för näringslivsservice inom Stockholm Business Region.

Så vad tycker du om anmälan?
– Jag vet inte om det passar sig i print. Nej, men helt ärligt så kan jag tycka att det kan finnas viktigare saker för JO att göra.

Alla varumärkena är väl inarbetade och har använts under flera år.
– Ja Stockholm Business Region har vi använt sedan 2003 eller 2004, Visitors Board har vi använt sedan ännu längre tillbaka och Development och funnits sedan 2007. Det är tre inarbetade bolagsnamn och ett inarbetat varumärke. Jag kan inte exakt vad lagen säger men vi kommunicera på svenska till den svenska målgruppen.

Stockholm Entertainment District är benämningen på det nya Globenområdet som håller på att skapas.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Gyro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.