Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

H&M-chefen siktar på ny lyxkedja

Publicerad: 6 Februari 2012, 14:28

Karl-Johan Persson.

Karl-Johan Persson, vd för H&M-koncernen, räknar också med att öppna en ny butikskedja i stil med Cos. H&M ska växa med 5 500 butiker till 8 000 butiker under det närmaste decenniet.


Ämnen i artikeln:

WeekdayH&MFredrik SjöshultMonkiExpressenKarl-Johan Persson

H&M:s planer för i år är att utöka med 275 butiker – här ingår även butiker i fem nya länder.

Den långsiktiga målsättningen är att utöka antalet butiker med 10-15 procent per år:
–  Basen växer så det blir klart svårare, men vi ser att vi kan hålla den  här tillväxten i många år, säger Karl-Johan Persson vd för  H&M-koncernen i en längre intervju med Expressens reporter Fredrik  Sjöshult.

Han uppger också att det återstår en hel del att göra på H&M:s största marknad, Tyskland, samt att klädjätten nyligen öppnat butiker i Kina, Japan, Ryssland och  snart även öppnar upp i Mexiko.

H&M har också precis börjat sin expansion av Cos, vilket är en lyxversion av H&M.

Vad gäller Monki, Weekday och Cheap Monday återstår en hel del att göra.

H&M räknar också med att kunna bredda verksamheten till nya koncept.

Här utesluter inte Karl-Johan Persson att klädjätten kan öppna något som liknar Cos:
–  Om vi blickar framåt 5-10 år tror jag att vi har breddat H&M med  fler produktkategorier. Vi startade ju H&M Home nyligen som ett  exempel. Men det finns många andra idéer som bubblar inom H&M och  det är fullt möjligt att vi kommer att starta en ny kedja som vi gjorde  med Cos, säger Karl-Johan Persson till Expressen.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.