Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

H&M:s nya varumärke inspirerat av Alexander Bard – bolaget får kritik

Publicerad: 22 december 2017, 06:49

Alexander Bard.

Foto: Andreas Elgstrand

H&M ifrågasätts för samarbete med Alexander Bard, grävande journalister kritiserar myndigheters censur och Alphabets ordförande lämnar. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Alexander BardH&MSVTGoogle

H&M:s nya varumärke inspirerat av Alexander Bard – bolaget får kritik
I veckan berättade den amerikanska sajten The Cut om H&M:s nya varumärke Nyden som är tänkt att nå en yngre digital målgrupp. En inspiratör till projektet har varit Alexander Bard, upphovsman till begreppet "nätokrater", som i artikeln tituleras Nydens "in-house filosof".

Nyheten plockades upp av Breakit  i Sverige som gjorde en poäng av att Alexander Bard var involverad i satsningen. Det ledde till kritik mot H&M. Bard, som varit en högljudd kritiker av #metoo, gjorde att flera reagerade kraftfullt.
"Hur tänkte H&M här? Varför anlitar de Alexander Bard som sitter och skriver fruktansvärt hatiskt om kvinnor för att... nå ut till oss kvinnor?" skriver bland annat journalisten Hanna FridénTwitter.

Till DN tonar H&M ned Alexander Bards roll i projektet.
– Nydengruppen har pratat med Alexander Bard men det finns inget formellt samarbete mellan Bard och H&M, säger företagets pressansvariga Katarina Kempe till tidningen.

Grävande journalister: Myndigheter döljer för mycket
Nästa år skärps sekretesslagstiftningen på flera punkter i Sverige. Nu går tio grävande journalister ut på SvD Debatt och kräver att utvecklingen ska vändas.
"Man brukar säga att offentlig­het är huvudregeln och att sekretess är undantaget när det gäller myndigheters allmänna handlingar. Men frågan är om det fortfarande stämmer. För att försäkra oss om en transparent offent­lig förvaltning även i framtiden be­höver vi vända utvecklingen och börja gallra bland sekretessreglerna" skriver de i sitt upprop.

SVT bemöter kritik mot julkalendern
Årets julkalender har fått kritik för hur rollfiguren Siv Styregaard framställs som forskare i årets julkalender. Flera forskare skrev igår på DN Debatt att hon är en nidbild av skrået (virrig och excentrisk med rufsigt hår och märkliga kläder).
– Jag håller med dem om att det är viktigt att vi som jobbar i media tar ansvar för vilka förebilder vi lyfter fram för barn. Sen kan jag tycka att perspektivet blir lite snävt när man bygger sin tes utifrån en programtitel och en rollkaraktär, det tycker jag blir lite skevt, svarar SVT:s programchef för barn och ungdom, Johanna Gårdare till Aftonbladet.

Politikernas smygreklam på röda mattan
På Nobelfesten klär partiledare och ministrar upp sig med specialdesignade kläder från olika designers. Dessa sprids inte sällan i sociala medier av politikerna själva. Men vad de betalar för kläderna är hemligt, skriver DN som har granskat fenomenet.
– På Nobel blir politikern en direkt influencer, en levande reklampelare, säger marknadsföringsexperten Eva Ossiansson.

Alphabets orförande lämnar
Eric Schmidt, tidigare vd på Google, lämnade ordförandeposten i moderbolaget Alphabet. Han kommer dock att sitta kvar i styrelsen och ha en roll som "teknisk rådgivare".
– Sedan 2001 har Eric gett oss affärs- och ingenjörskompetens och en tydlig vision om teknikens framtid, säger Alphabets vd Larry Page i ett pressmeddelande.
Vem som tar över är oklart.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Alexander BardH&MSVTGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.