Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

H&M samarbetar med Comme des garçons

Publicerad: 17 juni 2009, 07:10

H&M har gjort världssuccé med sina designersamarbeten – Karl Lagerfeld, Stela McCartney, Viktor & Rolf och Roberto Cavalli. Nu avslöjas nästa designer – japanska Rei Kawakubo för Comme des garçons.


Ämnen i artikeln:

Hennes & MauritzH&M

–  Rei Kawakubo har länge stått högt upp på vår önskelista och det känns fantastiskt att hon har valt att samarbeta med oss, säger Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare i ett pressmeddelande.

Kollektionen ska först lanseras i Japan i samband med att   H&M öppnar sin andra butik i Tokyo i november i år. Några dagar senare ska kollektionen börja säljas världen över.

Förutom kläder och accessoarer ingår en unisexparfym i kollektionen.

Rei Kawakubo och Comme des Garçons är kända för en konsnärlig och icke-kommersiell design, vilket gör att designvalet skiljer sig från tidigare samarbeten. Förutom Lagerfeld, Stella McCartney, Viktor & Rolf och Cavalli har H&M också haft designsamarbeten med Madonna och nu i år Marimekko.

Kollektionerna har varit oerhört effektiv marknadsföring för H&M världen över och genererat spaltmil med press. Greppet att låta en högprofilerad designer göra en lättillgänglig kollektion för en massmarknadskedja har efterapats av mängder av företag, som The Gap ihop med Roland Mouret.

Maria Lindholm

Ämnen i artikeln:

Hennes & MauritzH&M

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.