Media
H&M störst på Twitter bland svenska börsbolag
Publicerad: 25 november 2013, 08:15
H&M har överlägset flest följare på Twitter bland svenska börsbolag. Det visar en studie från Nordnet Bank.
KB
Karl-Johan Byttner
H&M har 2,9 miljoner följare på Twitter att jämföra med tvåan ABB som ligger på 920 000.
– Vid en första anblick verkar det som att företag inriktade på konsumentvaror är de som gynnas mest av Twitter, åtminstone om vi ser till enbart följarbasen, säger Nordnets sparekonom Günther Mårder till SvD Näringsliv i en kommentar.
Han räknar inte bara med att konsumentnära börsbolag har större möjligheter att bygga relationer och lojalitet gentemot sina kunder, utan många kan också till viss del hantera sin kundservice med hjälp av Twitter.
Günther Mårder tycker att finska Nokia är ett bra exempel på detta.
Han tycker också att börsbolagen ska vara försiktig med att plötsligt ändra sin Twitter-strategi. Swedbank är ett sådant exempel. Storbanken var mycket aktiv på Twitter till en början, men avbröt stora delar av kommunikationen i maj i år.
– Nu sviker banken tusentals följare som alla har en förväntan och ett intresse av att få information från banken. Det är nonchalant, tycker jag, säger Günther Mårder till SvD Näringsliv.
Han menar att tydlighet är a och o i kommunikationen på Twitter. Det vill säga företag måste bestämma vad som ska kommuniceras på Twitter och varför. Företagen bör också avsätta personer som kan dela på administrationen av kontot, enligt Günther Mårder.
Royal Carribean Cruises har flest följare i Norge, Nokia i Finland och Carlsberg i Danmark.
Tio-i-topp:
1.H&M
2.ABB
3.Volvo
4.Astra Zeneca
5.Scania
6.Ericsson
7.Tele2
8.Skanska
9.Atlas Copco
10.Assa Abloy