Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Hade aldrig trott att CV:t skulle få så viral effekt”

Publicerad: 28 Januari 2013, 10:47

Resumé rapporterade nyligen att Karl Lehmann rappar sin CV för att få in en fot i reklambranschen. Han har varit på massa möten med reklambyråer på sistone: – Allt började med att sajten funfunfun lade upp videon. Sedan spred sig videon av sig själv, säger han.


”Ska jag gå efter mallen lägga CVt i en platsbank eller säga vad jag kan när jag rappar.”

Så rappar Karl Lehmann sin CV. Han är nyutexaminerad från institutionen för reklam och pr vid Stockholms universitet.

Resumé har nyligen rapporterat om att han valt att rappa sin CV för att få in en fot i reklambranschen:
– Syftet  var att få kontakt med reklam- och kommunikationsbyråer och jag har  varit på en del möten. Jag har inte skrivit på något ännu, men jag har  fått extremt bra feedback, säger Karl Lehmann.

Vad lutar det åt?
– Jag tänker gå på fler möten den här veckan, men allt pekar på att det blir en reklambyrå, säger Karl Lehmann.

Han hade inte för sitt liv kunnat tro att CV:t skulle få en så rejäl spridning som den faktiskt fick.

Allt  började med att sajten funfunfun fick syn på CV-rappen och lade upp den  på sin sida. Reaktionen har inte låtit vänta på sig:
– Jag har  alltid haft rappen som en grej vid sidan av mina studier och jag förstod  att jag måste göra något speciellt för att nå igenom bruset. Jag har ju  förstått att många reklambyråer får tio spontanansökningar per dag,  säger Karl Lehmann.

Han berättar att han började intressera sig för att rappa i samband med att Petter dök upp på scenen.

Han berättar också att han ska släppa en skiva i sommar med hjälp av sin producent Måns Billner:
– Jag måste ändå hitta ett ställe att jobba på eftersom det är svårt att försörja sig på musiken, säger Karl Lehmann.

Du har inga planer på Idol eller liknande?
– Nej, jag försöker nog hellre skapa min hype på ett eget sätt, säger Karl Lehmann.

Han tycker ändå att årets X-Factor med rapparen Malcolm Brandin visar hur mainstream rappen har blivit idag.  

Han kommer själv från Danderyd och tycker att media alltför ofta målar upp en bild av ungdomar som rappar om livet i förorten, men anser samtidigt att det ändå håller på att gå åt rätt håll:
– Malcolm Brandin  hade inte fått vara med i ett program som X-Factor för tre år sedan, säger Karl Lehmann.

Jo, men han rappade just om livet i förorten?
– Jo,  visserligen men jag är trött på det där och vill visa att rappen är en  subkultur som är spridd över alla samhällsskikt. Och just för att jag  själv kommer från Danderyd så kan jag ju ifrågasätta detta. Jag rappar  mest om relationer exempelvis, säger Karl Lehmann.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.