Media
”Hade inte räknat med ett så radikalt förslag”
Publicerad: 29 augusti 2013, 13:07
Ulf Skarin.
Foto: Pressbild.
Chefen för Bonnier Business Press, Mikael Nestius, kom med rena rama dråpslaget idag mot Veckans Affärer. Hela tidningen ska stöpas om och det måste till rejäla kostnadsbesparingar. Veckans Affärers chefredaktör, Ulf Skarin, blev tagen på sängen när han fick beskedet bara två dagar innan stormötet: – Det är en tuff marknad, men jag hade nog inte räknat med ett så radikalt förslag, säger han.
KB
Karl-Johan Byttner
VA har i dag cirka 25 anställda, då ingår både redaktion och marknadsbiten.
Ulf Skarin kan inte ge några besked om hur många som måste lämna tidningen efter dagens besked.
– Jag ska sätta mig ned med Bonnier Business Press och fundera över hur organisationen ska se ut. Så det är alldeles för tidigt att komma med några sådana besked, säger Ulf Skarin.
Veckans Affärer har idag cirka 70 000 läsare och en upplaga på knappt 20 000.
Ulf Skarin tycker dock att förnyelsegraden ser ljus ut:
– Vår prenumerationssäljare RTM i Eskilstuna slår rekord vecka efter vecka. Vi har däremot tappat i annonsförsäljning, men det är vi ju knappast ensamma om i mediebranschen, säger Ulf Skarin.
Han menar att den stora utmaningen ligger i att göra VA ännu smartare och på ett mer kostnadseffektivt sätt.
Veckans Affärer började ges ut 1965 och gick över till utgivning varannan vecka så sent som i mars i år.
Det finns dock inga planer på att förvandla VA till ett månadsmagasin eller liknande, enligt Ulf Skarin.
Det måste kännas tufft, VA är ju ändå något av en institution.
– Vi har fortfarande ett väldigt starkt varumärke. Man kan dock konstatera att då vi drog igång verksamheten såg medielandskapet helt annorlunda. Sedan kom internet och förändrade allt. Den utvecklingen har också gjort att dagstidningarna har gått tillbaka och blivit mer uppföljande och granskande. Här gäller det att hitta sin redaktionella nisch för Veckans Affärer, säger Ulf Skarin.
Han tror att Veckans Affärer skulle vinna på att bli ännu bättre på att lyfta fram strategiska frågor och verkligen hjälpa företagsläsarna att förstå vad som sker inom olika områden och hos olika företag:
– Det handlar inte om att skapa några tråkinstrument á la fem steg, utan mer om att lyfta blicken och fokusera på strategiska frågor, säger Ulf Skarin.
Han tycker att DI är duktigt på det man gör, men menar att man sitter fast i det som sker nu.
Här kan Veckans Affärer ta just en mer framåtblickande roll, resonerar Ulf Skarin.
Han tycker också att man inte ska få panik över vad som håller på att ske i mediebranschen:
– Jag är övertygad att om man tittar i backspegeln om tio år så kommer man att prata om att det var ändå var innehållet som var det mest intressanta. Digitalt eller papper är bara ett medium. Det stora misstaget är att man började med att ge bort informationen gratis på webben, säger Ulf Skarin.
Hur ser du egentligen på beskedet från Mikael Nestius?
– Vi är luttrade på VA. Det har varit många neddragningar hos oss under de senaste åren, säger Ulf Skarin.