Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Hagelstorm av nya klicksajter

Publicerad: 25 September 2014, 07:47

Efter Omtalat och Lajkat släpper nu Expressen Gilladjur och Sportfeed och Schibsted Slajkat.

Nu släpper Bonnier och Schibsted alla fördämningar med klicksajter. Efter Expressens Omtalat.nu och Schibsteds Lajkat.se kommer nu Gilladjur.se (Expressen), Sportfeed.se (Expressen) och Slajkat.se (Schibsted). I går släppte även Expressen trafikdragaren Omtalats besökssiffror svart på vitt. – Det är intressant att marknadsledaren lägger så mycket fokus på att prata om Expressens framgångar, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.


Ämnen i artikeln:

Ehsan FadakarAftonbladetThomas MattssonSchibstedOmtalat.nuExpressenLajkat.se

I går släppes besökssiffrorna för Expressens ”klicksajt” Omtalat.nu, som startades i somras. Sajten har 1,2 miljoner besökare på mobilen (totalt 3 466 633 för Expressen) och 674 800 på desktop-sajten (totalt 3 467 026 för Expressen).

Omtalat.nu:s siffror är nu 30 procent högre än Schibsted-satjen Lajkat.se, som är fristående från Aftonbladet.

– Omtalats succéstart bidrar förstås till Expressens trafikökning både mobilt och desktop, men kom ihåg att vi under 2014 enligt KIA-index har ökat mest av alla mobilsajter samt är den enda stora desktopsajten som ökar – och det redan innan Omtalat lanserades. Mobilen är vår största kanal och om man för exemplets skull rensar Expressens statistik helt från Omtalat, så var vi flera veckan ändå en 3-miljonerssajt, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Aftonbladets debatt- och sociala medier-chef Ehsan Fadakar, som även är ansvarig utgivare för Lajkat.se var ju kritisk i går – att ni talar om journalistiken som orsak till ökade trafiken, men att det i själva verket är Omtalat som står bakom ökningen. Kommentar?
– Det är ju inte korrekt och det vet ju ni i branschmedia som ju uppmärksammat Expressens trafikökningar långt innan Omtalat ens fanns som idé. Vi har vunnit marknadsandelar på tv, desktop och mobilt hela året - men det är förstås lite extra kul nu: Expressen är först med Omtalat.nu, sen kommer Aftonbladet med Lajkat. Expressen kommer med Sportfeed.se, då kommer de med Slajkat. I går smygsläppte vi Gilladjur.se, ska vi gissa att konkurrenten kommer att följa efter där med...?

Finns det några varumärkesproblem med att Omtalat är så nära knuten till Expressen? Det är ju klick- och delningsjakt på ett annat sätt.
– Jag vet inte Omtalat är så "nära knuten"? Sajterna ser ju helt olika ut, men det senare är ju publiken van vid. Expressen.se är ju en stor portalsajt med bland annat Leva & Bo, Hälsoliv, Allt om resor, Extra, Mitt kök och så vidare. Omtalat är bara ytterligare ett sådant exempel, precis som vår papperstidning har en rad olika avdelningar och magasin som profileras olika, säger Thomas Mattsson och fortsätter:

– Det här ju bara en "spinn" av Ehsan, hans egen tidning har ju Wendela, Klick och allt vad det heter och inget konstigt med det. Jag tycker att han borde fokusera mer på journalistik och mindre på utspel i sociala medier och branschmedia, i ett större perspektiv är det ju bara bra att de lanseras nya sajter och kul att kvällspressen leder utvecklingen. Jag tror också att det är bra för Aftonbladet att Expressen minskar gapet digitalt och har gjort det länge, det skärper konkurrensen och det är intressant att marknadsledaren lägger så mycket fokus på att prata om Expressens framgångar.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.