Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Hälften av svenskarna vet inte vad tweets och poddar är

Publicerad: 12 november 2015, 09:14

Frågetecken kring poddar och tweets.

Det digitala livet är verkligen inte solklart för alla. Nästan hälften av svenskarna varken vad tweets eller podcasts är.


Ämnen i artikeln:

Svenskarna och Internet

Twitter kan verka självklart för de flesta som jobbar inom medie- och reklambranschen. Men hos den övriga befolkningen ser kunskaperna lite annorlunda ut. 47 procent av svenskarna vet inte riktigt vad en tweet är, enligt rapporten "Svenskarna och internet" som årligen görs av Internetstiftelsen i Sverige, IIS. Motsvarande siffra för podcast landar på 45 procent. Hashtags är verkar vara något mer bekant, där är det 37 procent som meddelar att de inte känner till taggfunktionen.

Trots okunskapen lägger svenskarna mycket tid på att surfa på internet, i genomsnitt tre timmar om dagen. Andelen som har tillgång till internet har ökat jämfört med i fjol och hamnar på 93 procent. Trots det är det fortfarande 840 000 svcenskar som inte använder internet. De vanligaste orsakerna uppges vara att de inte är intresserade och inte orkar med den krångliga tekniken.

Rapporten visar också att internet är mycket välbekant för många olika åldersgrupper. 67 procent av landets 2-åringar använder internet och en tredjedel av dem gör det varje dag, mestadels via surfplattan.

Samtidigt har internetshoppandet avtagit i år. 79 procent av internetanvändarna svarar att de gör det någon gång. Motsvarande siffra för fjolåret låg på 85 procent.

Fler strömmar också film via internet. 70 procent av internetanvändarna ser på film och video online, en kraftig ökning jämfört med 2014, då 52 procent uppgav att de gjorde det. Av de som ser på film online ör det 28 procent som betalar för abonnemang på tjänster som Netflix, CMore och HBO Nordic.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Svenskarna och Internet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.