Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Hall Media skänker annonsintäkter från SD

Publicerad: 2 Augusti 2018, 11:08

Foto: Hall Media / Robert Eriksson

"Vi tycker att de bidrar till ett sämre samhällsklimat med större otrygghet och målar upp en bild av Sverige som är väldigt ensidig", säger Marie Johansson Flyckt, ansvarig utgivare för Hall Media.


Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaJönköpings-Posten

Mediehuset Hall Media tar ställning i debatten och skänker bort annonsintäkter från Sverigedemokraterna. Pengarna placeras i en nystartad fond och via ett stipendium skänker man annonspengarna till aktörer som jobbar med integrations- och mångfaldsarbete.

Enligt Hall Medias ansvarige utgivare, Marie Johansson Flyckt, kom startskottet till beslutet när SD under hösten lanserade en reklamfilm om ett Sverige i totalt kaos.

– Vi tycker att de bidrar till ett sämre samhällsklimat med större otrygghet och målar upp en bild av Sverige som är väldigt ensidig. Bilden av Sverige är så mycket mer nyanserad och jag tycker att det är bra att se hela bilden, tänka konstruktivt och att man fokuserar på ett samhälle där varje individ räknas. SD sprider skrämselpropaganda, säger Marie Johansson Flyckt till Resumé.

Marie Johansson Flyckt är införstådd med att ställningstagandet kan få konsekvenser.
– Det finns säkert en och annan som säger upp prenumerationen, men å andra sidan så kanske det kommer nya prenumeranter. Risken blir att vi själva som journalister får utstå hat från läsare och politiker, vilket är helt oacceptabelt. Visst, man kan tycka att det är dumt att utsätta sig för den risken, men vi vill inte tystas.

Hon säger att mediekoncernen har utarbetade säkerhetsstrategier vid eventuella hot, men vill inte gå in närmare på vad det innebär.

Kan det här komma att påverka tidningens ekonomi negativt?
Nej, jag tror ju inte det. Jag tror det lönar sig med opinionsjournalsitik som vågar ta ställning, för jag tycker det behövs. Däremot kan det bli ett tillfälligt tapp om några annonser väljer att lämna, men jag tror att det på sikt gynnar opinionsjournalistiken. Man måste var modig som mediehus och inte bara följa med strömmen.

Marie Johansson Flyckt ser tidningen som en viktig aktör av den totala samhällsdebatten och tycker därför det är viktigt att markera.

"Vi vill inte tysta någon, men vi vill visa var vi står. Så länge som en annons inte går emot våra pressetiska regler ska den publiceras – så att du själv, läsare och väljare, kan göra ditt val. Vi säger inte nej till annonser som driver opinion i valrörelsen, men vi bestämmer själva vad vi gör med intäkterna. Marknaden och debatten är fri. Vi har yttrandefrihet under ansvar, och vi har valfrihet. Och vi har gjort vårt vägval", skriver Marie Johansson Flyckt i en krönika i Jönköpings-Posten.

Hall Media äger tidningarna Smålands-Tidningen, Smålands Dagblad, Tranås Tidning, Vetlanda-Posten, Värnamo Nyheter, Jönköpings-Posten, Jnytt, Smålänningen, Skövde Nyheter, Västgöta-Bladet, Falköpings Tidning och Skaraborgs Läns Tidning.

<!-- p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545} --> <!-- p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545} -->

Alex Hartelius


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.