Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Hallpressen och Mittmedias chefer om den nya premiumalliansen

Publicerad: 20 Juni 2017, 11:23

Hallpressens vd Mats Tidstrand och Mittmedias vd Per Bowallius om den medieallians Mittmedia, Hallpressen, Sörmlands Media och VK Media annonserade tidigare idag.


Ämnen i artikeln:

MittmediaPer BowalliusHallpressenSörmlands Media

Tidigare i förmiddags gick de fyra mediehusen Mittmedia, Hallpressen, Sörmlands Media och VK Media ut brett och annonserade sitt nya premiumsamarbete. Prenumeranter på någon av de 40 sajterna ska nu få tillgång till övriga sajters låsta plusmaterial. Flera personer inom branschen har den senaste tiden påpekat vikten av samarbete mellan olika mediehus, främst för att stärka sig i förhållande till nätjättarna och hitta synergieffekter. Hallpressens vd, Mats Tidstrand, tror också att det är vägen framåt.

– Absolut, det är jag övertygad om. Vi har samma typ av utmaningar och problem som övriga i branschen och jag ser bara fördelar med stärkt samarbete, berättar han.

Förs det diskussioner om ytterligare samarbete, exempelvis redaktionellt, utöver samarbete kring tillgången till premiummaterial?

– Än så länge är det ingenting vi pratat om men det är klart att ett sånt här samarbete kan föda vidare diskussioner, menar Mats Tidstrand.

Sedan tidigare är de fyra mediehusen del av annonsnätverket Mediekompaniet.

I slutet av juni annonserade Stampen att man rullat ut en plusmodell för tidningarna Bohuslänningen och Strömstads tidning, i höst ska Hallandsposten och Hallands Nyheter följa efter. Både Per Bowallius och Mats Tidstrand menar att Stampen kan komma att bli en framtida medlem i alliansen.

Finns det någon chans att locka med de större mediehusen, som Bonnier och Schibsted?

Basen i samarbetet vilar på de lokala mediehusen, sen ser vi att samarbetet kommer att utvecklas över tid. Logiken kring det digitala innehållet skiljer sig från print, som ofta är mer geografiskt koncentrerade medan sajterna ofta har mer geografiskt spritt innehåll, säger Per Bowallius.

Varför skulle en läsare i Värnamo vilja ta del av material från Umeå?

Om man tar hockeylaget Brynäs från Gävle som exempel, ett rikslag i hög utsträckning. Det är många runtom i landet som vill följa dem men kanske inte är villiga att betala 99 kronor extra i månaden, nu kan vi hitta en lösning åt dem och addera mervärde för varje prenumerant, fortsätter Bowallius.

– Inom Mittmedia jobbar vi nischat med att testa aspekter av våra plattformar och erbjudanden. Inom den här alliansen tror jag vi i framtiden kan utveckla den typen av samarbeten.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.