Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Halv miljard till hockeyn

Publicerad: 12 februari 2013, 11:31

År 2007 gick 4,6 miljarder från svenska företag till sponsring. Det har ökat till nära 6 miljarder kronor. Idrotten har den i särklass största andelen och beräknas lägga beslag på sju av tio sponsorkronor.


Många idrottsklubbars medvetna satsning på att locka sponsorer har gett resultat. Ett ­exempel är de allsvenska fotbollsklubbarna som de senaste åren har ökat sponsringsintäkterna med 28 respektive 30 procent. Bäst lyckas dock elitishockeyn vars reklam- och sponsorsintäkter uppskattats till runt en halv miljard.

Event omsatte i den ­officiella redovisningen 3,5 miljarder kronor, en ökning med nära 1 miljard sedan 2007. Men om även företagsinterna event räknas in omsätts enligt beräkningar hela 6 miljarder på event i dag.

PrognosHistoriskt sett har både sponsring och event tenderat att vara ganska konjunkturkänsliga, med tydliga nedgångar­ under lågkonjunktur och uppgångar i högkonjunktur. Sett över en femårsperiod förefaller det rimligt att sponsring och event behåller sin nuvarande­ andel av marknadsinvesteringarna. 16 procent av Sveriges Annonsörers medlemmar tror på en ökning av sponsring och event under 2013, enligt Novus undersökning.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.