Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 12 februari 2013, 11:31
År 2007 gick 4,6 miljarder från svenska företag till sponsring. Det har ökat till nära 6 miljarder kronor. Idrotten har den i särklass största andelen och beräknas lägga beslag på sju av tio sponsorkronor.
Många idrottsklubbars medvetna satsning på att locka sponsorer har gett resultat. Ett exempel är de allsvenska fotbollsklubbarna som de senaste åren har ökat sponsringsintäkterna med 28 respektive 30 procent. Bäst lyckas dock elitishockeyn vars reklam- och sponsorsintäkter uppskattats till runt en halv miljard.
Event omsatte i den officiella redovisningen 3,5 miljarder kronor, en ökning med nära 1 miljard sedan 2007. Men om även företagsinterna event räknas in omsätts enligt beräkningar hela 6 miljarder på event i dag.
PrognosHistoriskt sett har både sponsring och event tenderat att vara ganska konjunkturkänsliga, med tydliga nedgångar under lågkonjunktur och uppgångar i högkonjunktur. Sett över en femårsperiod förefaller det rimligt att sponsring och event behåller sin nuvarande andel av marknadsinvesteringarna. 16 procent av Sveriges Annonsörers medlemmar tror på en ökning av sponsring och event under 2013, enligt Novus undersökning.