Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Halv miljon besök för Aftonbladets Bollklubben

Publicerad: 12 december 2012, 16:08

Aftonbladets webb-tv-satsning Bollklubben med Robert Laul, Erik Niva och Johanna Frändén går som tåget: – De två första veckorna har dragit långt över en halv miljon besökare, säger Robert Laul.


Ämnen i artikeln:

Erik NivaRobert LaulAftonbladetJohanna Frändén

Robert Laul var beredd att överge Aftonbladet och nätjournalistiken i  mitten av juni. Men efter att ha dragit igång Bollklubben ihop med  Johanna Frändén, Erik Niva och även Simon Bank på ingång har han fått  en rejäl nytändning.

Kanske inte minst på grund av Aftonbladets nye tv-chef Magnus Zaar:

– Han  har ett övergripande ansvar för all tv. Han förstår verkligen det här  med att man inte bara kan klippa ihop massa ökenklipp om man ska göra  bra webbjournalistik, säger Robert Laul.

Bollklubben hade cirka 150  000 till 200 000 besökare vid första programmet, 200 000 till 250 000  vid nästa avsnitt och senaste gången 250 000 till 300 000 besökare.

– Det  finns ett gigantiskt fotbollsintresse i landet. Det finns heller inte  så många program som är framåtblickande. Vi kör på fredagar, medan SVT  och liknande samlar upp allt som har hänt under fotbollshelgen på  söndag- och måndagkvällen, säger Robert Laul.

Han tror också att inslaget av en god portion humor gör programmet till lite av en trestegsraket:
– Humor är min ledstjärna i allt jag gör. Så det är något som verkligen inte ska underskattas, säger Robert Laul.

Han tycker dock att det känns rätt ovant att göra webb-tv:
–  Jag är utbildad för att skriva krönikor och journalistiska texter så  när det gäller sådant här går jag mest på magkänsla, säger Robert Laul.

Han  tror också att Bollklubbens publik finner en viss charm i att det finns  lite skönhetsfläckar här och där i produktionen. Lite av en  nybyggarkänsla.

Han tycker också att det är en rejäl fjäder i hatten  för ett nystartat program att ha fått dit en så pass omtalad person som  Pia Sundhage:
– Man måste komma ihåg att vårt program inte utgör  något forum för grävande och granskande journalistik, utan det ska vara  en trevlig känsla när man är där, säger Robert Laul.

Bollklubben ska också komma med en årskrönika och tanken är att skapa lite av en retrokänsla:
– Det  blir som att kalla till en årsstämma och gå igenom vad som har varit  bra och dåligt med fotbollsåret 2012, säger Robert Laul.

Han tycker  att webbjournalistiken passar honom som hand i handske vid den här  tidpunkten. Hans ordinarie uppgift går ju ut på att bevaka Allsvenskan  och landslaget:
– Denna perioden ligger det mer eller mindre nere och  så är det ju fram till och med mars. Och jag behöver inte slita ihjäl  mig året om, utan då Simon Bank ligger på rivieran och har det gott kan  ju jag också ha det lite lugnare och inte jobba arton timmar per dygn,  säger Robert Laul.

Robert Laul har också tidigare kört ett webb-tv-program - Laul Calling.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.