Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Hamilton vill ta över UR

Publicerad: 22 Januari 2013, 08:35

Eva Hamilton, vd SVT. Erik Fichtelius, vd UR.

Foto: Montage. Andreas Elgstrand. Johan Bergmark.

SVT-chefen Eva Hamilton vill slå ihop SVT och UR. På så sätt skulle man spara 45-60 miljoner kronor per år, vilket frigör resurser för: ”utbildning och folkbildning.”. Så skriver hon på DN Debatt angående sitt remissvar om framtiden för Public Service. Reaktionen låter inte vänta på sig från UR-chefen Erik Fichtelius: – 60 miljoner kronor är ju 20 procent av vår budget. Så det är inte så konstigt att man vill ta över oss, säger han.


Ämnen i artikeln:

Erik FichteliusSVTEva Hamilton

SVT har idag lämnat sitt remissvar på utredningen om public service.  SVT-chefen Eva Hamilton har i samma veva gått ut med på DN Debatt med  att hon vill slå ihop SVT och UR.

Så här skriver hon:
”En av  publicserviceutredningens uppgifter var att ta ställning till vad som  behöver göras för att utbildnings- och folkbildningsutbudet ska stärkas  ytterligare och nå en bredare publik. SVT föreslår därför att regeringen  prövar frågan om en sammanslagning av SVT och UR.”

Eva Hamilton konstaterar att UR har moderniserats på ett ”berömvärt sätt de senaste åren.”

Hon  anser bland annat att UR har utvecklat en Play-tjänst, öppnat  sitt arkiv av utbildningsprogram och satsat på många timmars  föreläsningar från universitet och högskolor. Eva Hamilton räknar dock  med en sammanslagning av SVT och UR skulle kunna leda till ytterligare  förbättringar:

”Fler program skulle bli tillgängliga för skolor, universitet och folkningbildning, både i SVT:s och UR:s utbud”, skriver hon.

Hon  anser också att programmen skulle få en ökad kvalitet i det att man med  hjälp av SVT:s produktionskompetens kan spegla Sverige på ett bättre  sett och ge en större mångfald i och med att man får tillgång till  resurser över hela landet.

Eva Hamilton anser också att en  sammanslagning till leda till att UR-programmens genomslag ökar och når  en bredare publik både i och utanför skolan:
”En ökande andel av  dagens ungdomar, och särskilt pojkar, undviker att ta del av  samhällsdebatten och alarmerande många väljer att lämna skolan i  förtid.”, skriver hon.

Här menar hon att SVT-program som  Hjärnkontoret, Värsta Språket, Historieätarna och liknande skulle kunna  kompletteras med hjälp av UR:s kompetens.

Eva Hamilton hävdar också  att en sammanslagning skulle ge besparingar på 45-60 miljoner kronor per  år: ”främst genom att ta bort dubblering av administration,  produktionsteknik och ledningsfunktioner.”

Då Resumé talar med UR:s vd Erik Fichtelius framgår att han inte delar Eva Hamiltons uppfattning:
–  Vi är idag ett världsledande bolag inom utbildningsområdet och vi har  utvecklat en särart när det gäller vår pedagogiska verksamhet. Jag menar  att just det här hänger ihop med vår självständighet, säger han.

Han understryker också att Eva Hamiltons förslag går helt på tvärs emot vad övriga remissinstanser säger.

Eva Hamilton talar ju om besparingar på 45-60 miljoner kronor per år?
–  Det är inga siffror som SVT har visat för oss. 60 miljoner kronor är ju  20 procent av UR:s budget. SVT skulle visserligen tjäna pengar på att  ta över UR, men det är inget som publiken skulle tjäna på, säger Erik  Fichtelius.

Igår visade ni en dokumentär om ett populärt tv-program  i Kina som går ut på att intervjua personer före avrättning? Det var en minst sagt speciell dokumentär?
– Huvuddelen av verksamheten inriktar  sig mot ungdomar i skolan. Vi hjälper exempelvis 6-åringar att knäcka  läskoder. Vi har program om pedagogik. Och vi har ju även allmänbildande  program där det program som du nämner ingår, säger Erik Fichtelius.

Han  påpekar också att medieforskaren Kent Asp vid Göteborgs universitet  kommit fram till att 80 procent av UR:s utbud består av utbildning:
–  Jag är inte förbannad över Hamiltons debattartikel, utan jag tycker att  det är bra att utbildningsfrågorna kommer i fokus, säger Erik  Fichtelius.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.