Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Han är medias maktfaktor i musikbranschen

Publicerad: 24 januari 2013, 14:27

Jan Gradvall

Foto: Jesper Frisk

När Nöjesguiden skulle sätta ihop sin lista över de 100 mäktigaste inom musikbranschen hamnade P3:s musikläggare i topp. Journalisten Jan Gradvall hamnade på en tiondeplats. – Hans närvaro i sociala medier är en viktig orsak, säger Nöjesguidens chefredaktör Margret Atladottir.


Ämnen i artikeln:

Jan Gradvall

Nöjesguidens musikredaktion och chefredaktören Margret Atladottir har rangordnat de 100 mäktigaste inom musikbranschen. Mest makt över musiken i Sverige enligt listan har Linda Nordeman, Karin Gunnarsson och Germund Stenhag.

Som musikläggare på P3 står de fria att lyfta fram artister utan kommersiella påtryckningar.

– Radio är väldigt viktigt för skivbolagen. P3 kan välja musik som speglar samtiden utan kommersiella krav. Att spela nya artister ingår i deras uppdrag och dessa väljer de ut personligen, säger Margret Atladottir till Resumé.

Flera journalister återfinns på listan Expressens Anders Nunstedt (97), SvD:s Andres Lokko (79),  SvD-kollegan Kristin Lundell (73), Fredrik Strage, DN (60), Aftonbladets redaktör Markus Larsson (39) och Per Sinding-Larsen på plats 13.

Högst upp bland musikjournalistikens pennor, på plats 10, hittar vi Jan Gradvall med motiveringen:

"Trots att han för tillfället enbart recenserar skivor i DI Weekend är hans trovärdighet som musikrecensent hos såväl läsare och bransch så pass hög att det Gradvall säger gäller. Mycket på grund av hans närvaro på Twitter, där andelen artister och branschfolk utgör en viktig del av hans 22 000 följare. Han är även ständig jurymedlem hos alla musikpriser värda namnet."

Vad har Jan Gradvall som andra musikjournalister saknar?
– En stor orsak är hans närvaro i sociala medier. Han svarar på artister och journalistkollegors tweeds. Nya artister ser upp till honom vilket ger en stor fördel.

I pr-branschen hamnar Sandra Nordin på pr-bryån AWB som arbetar med musikfestivalen Popaganda och artister som Veronica Maggio och Fibes oh Fibes! högst (50).

Ebba Lindqvist
som på sin egna pr-byrå marknadsför September och Peace & Love-festivalen når plats 69. Christoffer Silverberg som sköter pr-sidan för bland annat Redline, Ken Ring och Nääk hamnar på plats 99.

– Artisterna som jobbar med dessa säljer, avslutar Margret Atladottir.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jan Gradvall

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.