Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Han får lyxvariant av Beckungs jobb på SBS

Publicerad: 27 Juni 2012, 10:10

Calle Jansson byter MTG mot rivalen SBS.

Calle Jansson går in som ny kanaldirektör för SBS TV från och med i höst. Han tar därmed över programdirektören Lars Beckungs jobb, men får utökat ansvar. Calle Jansson kommer närmast från en roll som vd för Strix Television.


Ämnen i artikeln:

Calle JanssonLars Beckung

42-årige Calle Janssons karriär tog fart redan som 27-åring då han  gick som vd och ansvarig utgivare för Nöjesguiden. Han blev sedan vd för  ZTV endast fyra år efter detta.

Calle Jansson kommer närmast från  en roll som vd för Strix Television, men får nu nytt toppjobb i och med  att han tar över som kanaldirektör för SBS TV.

– Calle är en  person som förenar stark innehållskänsla, brinnande engagemang och  höggradig affärsmässighet med en gedigen och genomgripande  tv-erfarenhet. Vi hälsar Calle välkommen till vår roligare tv-värld på  SBS TV, säger Jonas Sjögren, vd för SBS Media Group Sverige i en  kommentar.

Calle Jansson har även varit programchef för TV3 och ZTB, samt vice vd för TV3 och ZTV.

Han har också varit affärsområdeschef för Modern Studios.

Han  har under sin tid som vd för Strix Television skapat framgångar som  Klass 9A, Ullared, Berg flyttar in samt Johan Falk-filmerna.

Hans  roll som kanaldirektör för SBS TV innebär inte bara att han ansvarar för  programdirektörsrollen, utan han får också ett övergripande ansvar för  kanalportföljen vad gäller innehåll, positionering, strategi och  utveckling.

– Det vilar något spännande och mytiskt över SBS av  idag som lockar. Med passion och kompetens hos medarbetarna – och utan  yviga gester – skapas denna exempellösa framgång som stavas "Roligare  TV", säger Calle Jansson i en kommentar.

Han berättar och att han  under så gott som hela 2000-talat beundrat SBS-medarbetarna för deras  fingerstoppskänsla när det gäller kommunikation, inköp, tablåläggning  och lokalproduktion.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Calle JanssonLars Beckung

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.