Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”Han har en solid bakgrund”

Publicerad: 26 November 2013, 07:18

Carl-Johan Bonnier (till vänster) och nye vd:n Tomas Franzén.

Tomas Franzén ska lyfta Bonnier AB som omsätter nästan 30 miljarder kronor men som tampas med ett vikande rörelseresultat – vinsten blir ytterst liten i år. Styrelseordföranden Carl-Johan Bonnier är mycket nöjd med rekryteringen av ny vd.


Ämnen i artikeln:

Tomas FranzénJonas BonnierBonnier ABCarl-Johan Bonnier

Dagens Industri var först med nyheten om den nya Bonnier-vd:n i går kväll. Resumé fick sedan uppgifterna bekräftade av Bonnier AB:s styrelseordförande Carl Johan Bonnier.

Efter DI:s och Resumés artiklar skickade Bonnier ut ett pressmeddelande om rekryteringen Tomas Franzén.

Tiden på Eniro var ingen höjdare för Franzén. Comhem var en vinstmaskin under hans ledning, men han hoppar av i rätt tid eftersom tv-landskapet ritas om – Comhem får det tufft i konkurrensen.  

– Det känns mycket bra att vi nu fullbordar rekryteringen av Tomas  Franzén, som har en solid och mycket framgångsrik bakgrund som vd. Han  har lett företag vars utmaningar på många sätt är besläktade med de som  Bonniers verksamheter möter; det handlar bland annat om distribution,  digitalisering och om att förstå och möta förändrade medievanor. Jag är  övertygad om att Tomas har alla förutsättningar för att leda Bonnier  framgångsrikt, säger Bonniers styrelseordförande Carl-Johan Bonnier, i pressmeddelandet.

Tomas Franzén började sin karriär på Nokia Data i början av 1990-talet. Han har även ett förflutet som vd för teleoperatören Songs Network.

– Jag är naturligtvis mycket glad över det här uppdraget. Bonnier är ett internationellt företag, med en stark bas i Sverige, med starka positioner och varumärken och med en långsiktighet som är tilltalande, säger Franzén i pressmeddelandet.

– Mina erfarenheter från bland annat Comhem gör att jag är bekant med många av de utmaningar som företaget möter, och jag ser nu fram emot att lära känna verksamheten från insidan.

Magnus Helander


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.