Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Han ska delegera mera

Publicerad: 14 Maj 2012, 10:48

Jan Helin, nybliven publisher.

Foto: Magnus Helander.

Jan Helin tar över Aftonbladet som vd, chefredaktör och ansvarig utgivare genom att han går in i en så kallad publisher-roll. Han räknar inte med något större lönejustering, utan får ett vd-tillägg på ett antal procent av grundlönen. Han vill inte gå in på hur mycket löneökning det blir tal om: – Jag tar inte jobbet på grund av lönen, säger Jan Helin.


Ämnen i artikeln:

Anna SettmanAftonbladetJan Helin

Jan Helin uppger att han noga funderat igenom frågan innan han slutligen accepterade att gå in i en publisher-roll för Aftonbladet:

– Jag tycker att det är viktigt att ha kvar utgivarfrågan eftersom det ger en förankring redaktionellt och i och med publisher-rollen kan jag svara för Aftonbladet såväl utåt som inåt, säger han.

Han räknar med att sätta sig ned med sina närmast medarbetare och gå igenom vem som ska göra vad:

– Jag anser att affärsutvecklingen och redaktionen idag har kommit så nära varandra att nyckelfrågan ligger i delegering för alla de utmaningar som media står inför, säger Jan Helin.

Han ser ändå ingen risk för att den journalistiska integriteten hotas och tar upp exempel som Schibsted-ägda Verldens Gang och Dagens Nyheter, där Gunilla Herlitz är både vd och chefredaktör:

– DN drar uppenbarligen samma slutsats, säger Jan Helin.

Han beklagar verkligen att Anna Settman lämnar företaget och tycker att han har haft ett fantastiskt samarbete med henne.  Han räknar heller inte med att förändra strategin för Aftonbladet, vilket bland annat innebär att satsningarna på Aftonbladet i mobilen fortsätter med oförminskad styrka:

– Om teamet och tidpunkten är rätt kan det vara en bra lösning med en publisher-roll, säger Jan Helin.

Han tycker också att Aftonbladets redaktionella integritet är så grundmurad att det ska mycket till för att man ska rucka på den.

Jan Helin räknar också med att arbeta mycket nära ekonomi- och finanschefen för att hela tiden kunna få en fördjupad bild av det ekonomiska läget.

Han vill ända lägga in en brasklapp:
– Jag kan aldrig delegera resultatet eller skylla på någon annan, säger Jan Helin.

Han uppger att Aftonbladets tidigare vd:ar har haft en stark ekonomisk profil, medan Anna Settman haft en mer tydlig marknadsprofil.

Han tycker att det blir en spännande utmaning att få chansen att ännu tydligare än tidigare kunna sätta sin egen prägel på bolaget framöver:

– Jag lägger redan ned många timmar på mitt arbete. Så det som växer är väl ansvaret och här räknar jag som sagt med att delegera många frågor, säger Jan Helin.

Man har ibland talat om att det har funnits vattentäta skott mellan redaktionen och annonsavdelningen. Hur ser du på det när det gäller Aftonbladet?
– Aftonblad har inte präglats av några vattentäta skott, utan har byggt på ett givande och tagande mellan affärsverksamheten och redaktionen. Jag tror också att det är den enskilt viktigaste framgångsfaktorn för att Aftonbladet idag är Sveriges mest lönsamma tidningshus, säger Jan Helin.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.