Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Han tar upp kampen med Aftonbladet

Publicerad: 19 juni 2012, 08:34

DNs: upplage- och marknadsdirektör Johan Othelius blir chef för Expressens nya affärsområde Digitala Medier.

Foto: Pressbild.

DN:s upplage- och marknadsdirektör Johan Othelius lämnar tidningen efter fem år och blir chef för Expressens nya affärsområde Digitala Medier: – Konkurrensen är knivskarp på nätet, men jag gillar konkurrens och är också van vid det. Dels har vi gjort stora digitala lanseringar på DN, dels har jag erfarenhet av detta från mitt tidigare förflutna som marknadschef för Tre, säger han.


Ämnen i artikeln:

Expressen

Expressen gick idag ut med att man skapar tre nya affärsområden Magasin, GT/Kvällsposten och Digitala Medier.

DN:s upplage- och marknadsdirektör Johan Othelius blir chef för Digitala Medier.

Aftonbladet ligger ju långt fram inom digitala medier. Hur ska ni kunna konkurrera med dem?
– Vi konkurrerar om folks tid så konkurrensen är stenhård, men det är  också därför Expressen gör en storsatsning på digitala medier. Så det är  bara att kavla upp ärmarna och sätta igång, säger Johan Othelius.

Han tycker också att han besitter en hel del erfarenheter inom det digitala.

Han har dels varit med om att sjösätta DN+ för Ipad. Han har även  medverkat i att rekrytera olika kunder till den fysiska produkten med  hjälp av digitala verktyg.

Han tycker också att hans erfarenheter som marknadschef för Tre  kommer honom till godo när han nu tar över som chef för Expressens nya  affärsområde Digitala Medier:

Han tycker heller inte att det är så dramatiskt att han slutar i och med att han ändå går vidare inom Bonnier-koncernen:
– Jag har trivts otroligt bra på DN. Vi har gjort om tidningen och både  ökat antalet läsare och intäkterna med 100 miljoner kronor. Så det har  varit en rolig och intensiv period i mitt liv, säger Johan Othelius.

Aftonbladets publisher Jan  Helin har pratat om att den bästa tiden att nå läsarna är när de vaknar  på morgonen eftersom många använder mobilen som väckarklocka. Hur ser  du på det?
– Jag håller helt med. Jag har själv läst tidningar sedan jag var liten,  men när jag börjar min dag stänger jag av väckarklockan på mobilen och  sveper igenom ett antal nyhetssajter. Jag går även igenom detta innan  jag ska gå och lägga mig, säger Johan Othelius.

Så det är lite så du snoozar med andra ord?
– Haha, ja det stämmer, säger Johan Otehlius.

Igår  berättade Sportbladets reporter Robert Laul att han lämnar tidningen,  bland annat för att han inte gillar nätjournalistiken. Hur ska man kunna  behålla kvaliteten samtidigt som det måste gå snabbt?
– Jag anser att snabbheten är en del av kvaliteten och att det också är  det som gör det digitala så spännande, säger Johan Otehlius.

Han ser också fram emot samarbetet med Anna Rastner, som blir ny redaktionschef för Expressen Digitala Medier.

–  Hon är en jätteduktig tjej och jag fick ett mess från henne där hon  sade att hon tycker att det ska bli jättekul att jobba ihop, säger Johan  Othelius.

Vissa tycker kanske att det är på tiden att Expressen genomför den här satsningen nu?
– Ja, kanske det. Jag tycker det är helt rätt och satsningen sker och det är säkert inte för tidigt, säger Johan Othelius.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.