Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Han varnar för kundtapp

Publicerad: 16 november 2010, 16:04

TV4:s prishöjning med 13 procent chockar inte marknaden. Men Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner varnar tv-branschen för kundtapp om priserna höjs för kraftigt.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerTV4Staffan Slörner

Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediabyråer. Foto. Rickard Kilström.

Annonsörernas tryck mot tv består och bristen på ratings har inte minskat.

– Det verkar bli fortsatt högtryck på tv åtminstone några månader till, bedömer Staffan Slörner. Vi har inte sett några tecken på att efterfrågan viker.

TV4 gick i dag ut med nya bruttopriser: 13 procents höjning på primetime, 5 procent off-prime och 10 procent i nischkanalerna. I snitt en prishöjning med 10 procent.

Det kan låta mycket i en tid när inflation och löner nästan ligger still. Men då ska två faktum vägas in: nettopriset på ratings har fallit sedan 2000 och en bruttoprishöjning är kanske bara hälften om rabattnivåerna består.

– Jag är inte alls förvånad över prishöjningen, säger Staffan Slörner. Efterfrågan styr pris, det är så marknaden ska fungera. Och bruttoprislistor är en sak.

Samtidigt varnar han tv-kanalerna för att försöka driva igenom för stora nettoprishöjningar:

– Många medelstora och mindre annonsörer har vågat pröva tv när de erbjudits bra priser. Om priserna höjs för mycket kan deras pengar snabbt hamna i kvällspress eller utomhus.

– Vi på mediebyråerna struntar väl i om mediet heter tv, vår uppgift är att göra bästa möjliga lösning för våra kunder. Och det har blivit allt enklare att hitta alternativ.

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson är för gångs skull inte upprörd över en prishöjning på TV4:

– Nej, jag är ovanligt ödmjuk och inte ens förvånad över nivåerna. Tv-kanalerna var inte tillräckligt tuffa i årsavtalsförhandlingarna i fjol och det har gynnat våra medlemmar. Tv har prisat bort sig och därför måste de försöka höja nu. Jag antar att MTG och Kanal 5 kommer att landa på ungefär samma nivåer.

Reglerna om utökad reklamtid för kanaler som sänder från Sverige har räddat TV4, tror Anders Ericson:

– SVT har tagit mycket tittare i år. De nya reglerna från 1 augusti har räddat marknaden. Men nu tror jag att de sänder ungefär så mycket reklam som tittarna tål. Jag tvivlar på att det alls behövs en reglering. Andelen reklamtid är självreglerande, mer reklam och tittarna flyr.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.