Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Han varnar unga för Facebook-aktien

Publicerad: 18 Maj 2012, 07:53

Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

Foto: Linus Hallgren.

I åldersgruppen 18-22 kan hela 43 procent av svenskarna tänka sig att köpa Facebook, enligt en undersökning fårn Nordnet. Men Nordnets Sverigechef Jan Dineklspiel varnar unga för Facebook-aktien. – Jag tycker inte att man som 20-åring ska göra sin första aktieaffär i Facebook – det kan bli en dyrköpt läxa, säger han i en kommentar.


Ämnen i artikeln:

FacebookNordnetMark Zuckerberg

Nordnet presenterar i dag, då Facebook har börspremiär, en undersökning bland svenskar om intresset för att köpa Facebook-aktier. Inte helt oväntat är dubbelt så många är positiva till aktien bland Facebook-användarna jämfört med personer som inte finns på Facebook.

Störst intresse finns bland unga. I åldersgruppen 18-22 kan 43 procent tänka sig att köpa Facebook, enligt undersökningen.

Men Nordnets Sverigechef Jan Dinkelspiel höjer ett varningens finger.

–      Facebook är den absolut mest omskrivna och hypade börsnoteringen under 2000-talet. Intresset är enormt, och värderingen av aktien har tryckts upp i samma takt. Facebook har fortfarande mycket att bevisa när det kommer till att tjäna pengar, och som sparare bör man tänka sig för innan man investerar i aktien, säger Jan Dinkelspiel i en kommentar och fortsätter:

–  Jag tycker inte att man som 20-åring ska göra sin första aktieaffär i Facebook – det kan bli en dyrköpt läxa. Om man däremot bygger upp en liten portfölj med aktier kan den fungera som krydda med hög risk. Eller så siktar man in sig på teknikaktier som faktiskt visat att de kan tjäna bra med pengar, som Google och Apple.

–  Tidigare noteringar av sociala medieaktier har inte varit lyckosamma. Aktierna går starkt upp i början tack vare det stora intresset, men faller sedan tillbaka då intäktsmodellerna inte visat sig hålla. Det ser ut att kunna bli exakt samma mönster i Facebook, avslutar Jan Dinkelspiel.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.