Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Han vill köpa Realtid.se

Publicerad: 30 november 2009, 14:46

I veckan lägger Ment ett bud på Realtid.se. Ment uppger att företaget redan gjort en due-diligence och kommit fram till att Realtid.se har på tok för låga annonsintäkter i förhållande till antalet besökare på webben och den journalistik som produceras.


Ämnen i artikeln:

Realtid.se

Meraj Syed.

Resum.se kan avslöja att Månadens Enetrepreneur AB, Ment, i veckan kommer med ett bud på Jonas Wiven-Nilssons skapelse Realtid.se.

Ments grundare och vd, Meraj Syed, har med advokathjälp tittat på Realtid.se en längre tid:

– Realtid.se att är en affärstidning som håller hög klass på sina nyheter och journalister. Vi anser också att Realtid.se har helt rätt innehåll för ett företag som Ment, säger han.

Ment är inriktat på affärsnyheter och anser sig ha en kontroversiell och kaxig ton. Man hjälper också småföretagare och har olika kolumnister såsom Dominika Perczynski.

I början av året hade Ment nära 240 000 unika besökare per månad. Men under senare tid har besökstalet gått ner något och Ment hoppas att ett förvärv av Realtid.se får positiv effekt.

– Vi vill hela tiden förbättra vår produkt på olika fronter. Ett sätt är att få in garvade journalister från Realtid.se, säger Meraj Syed.

I detta skede vill inte Meraj Syed gå in på vilken nivå budet hamnar på. Och än så länge har Ment inte inlett några förhandlingar med Realtid.se.

– I veckan går vi ut officiellt med vårt bud och vi vill ta över hela företaget, säger Meraj Syed.

Ment har redan genomfört en så kallad due diligence och tydligt sett att Realtid.se har svårt att få verksamheten att gå runt. Exempelvis omsatte Realtid.se blygsamma 1,8 miljoner kronor under 2008.

Något som bör ställas i relation till att Ment 2009 räknar med en omsättning på 60 miljoner kronor och en vinstmarginal på 10-15 procent.

Enligt KIA-index har Realtid.se runt 70 000 unika besökare per vecka. Och Meraj Syed tycker att Realtid.se producerar en extremt bra produkt,  men att man borde bli betydligt bättre på att marknadsföra sig gentemot olika annonsörer.

– Ment är duktigt på annonsförsäljning då vi håller det mesta inhouse och inte förlitar oss på säljnätverk som Realtid.se till stor del gör. På så sätt kan våra säljare verkligen vår produkt, säger Meraj Syed.
Ment har tidigare kritiserats för sina aggressiva säljmetoder.

– Det handlar inte bara om våra metoder, utan också betaljningsviljan hos kunderna. Det råder som bekant finanskris och den påverkar kunderna. Och ifall vi levererar en tjänst förväntar vi oss att få betalt för den. Får vi inte det går vi vidare juridiskt. Sedan har vi naturligtvis förståelse för kunder som har ekonomiska problem, men god betaljningsvilja, säger Meraj Syed.

Ment har inga planer på att banta redaktionen eller säljstyrkan hos Realtid.se:

– Syftet är inte att avveckla säljkåren utan att hjäpa den att bli betydligt bättre. Ska man skriva om affärer borde man vara bra på att göra affärer själv, säger Meraj Syed.

Jonas Wiven-Nilsson, grundare för Realtid.se, uppger att han inte hört något om ett bud från Ment:

– Jag känner knappt till Ment och uppgifterna om att man tänker lägga ett bud känns inte seriösa. Det känns mer som en pr-kupp. Och Ment har ju bara använt sig av vår publika information. Man har ju inte gjort en due-diligence.

Men det stämmer ju att ni endast omsatte 1,8 miljoner kronor 2008. Hur går det i år?
– Jo, det stämmer, det är bara att läsa årsredovisningen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Realtid.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.