Media
Hånades internt – blev Schibsteds snabbast växande företag
Publicerad: 17 maj 2017, 06:38
Jonas Ibsen Brynildsrud.
Från noll till 45 miljoner kronor – på ett drygt år. Startupen VG Partnerstudio är en Schibsteds starkast lysande stjärnor. – Vi har en orubblig princip om kvalitet i allt vi publicerar, säger vd:n Jonas Ibsen Brynildsrud till Resumé.
FT
Fredrik Thambert
Det började med hård internt kritik, konflikter och fällningar hos norska motsvarigheten till Pressens Opinionsnämnd.
Ett drygt år senare – efter ett första räkenskapsår med 45 miljoner i intäkter och en vinst på 11 miljoner – har stormen kring VG Partnerstudio lagt sig.
– Jag antar att diskussionen på VG:s redaktion påminner mycket den hos andra mediehus som gjort liknande satsningar, säger Jonas Ibsen Brynildsrud, och fortsätter:
– Men allteftersom redaktionen har sett att det vi levererar håller en hög publicistisk nivå, upplever jag att vi blir både accepterade och respekterade. Nu har vi faktiskt fått applåder av redaktionen vid flera tillfällen. Ja, det är kommersiellt, men det finns ingen tvekan om att det fortfarande kan vara relevant, engagerande och informativt för läsarna.
VG Partnerstudio startade under andra halvan av 2015 som ett internt innovationsprojekt på den norska kvällstidningen VG. Content marketing-satsningen möttes av stor skepsis och Brynildsrud och hans kollegor anklagades för att sudda ut gränsen mellan reklam och journalistik.
"En redaktionell gökunge som är iklädd ett lättsinnigt namn från det anglofierade språket i pr- och konsultbranschen", skrev erfarne VG-kommentatorn Anders Giæver i en svidande text i egna tidningen. Nu är ofta VG Partnerstudios sponsrade innehåll det som blir mest läst på VG:s sajt.
Enligt Jonas Ibsen Brynildsrud är det extremt högt ställda kvalitetskrav – oavsett om det rör sig om en "long read"-artikel på VG.no eller en native video på Facebook – som ligger bakom VG Partnerstudios framgång.
– Om vi inte kan skapa ett innehåll som VG-läsaren inte bara accepterar, utan faktiskt också kommer att uppskatta, så kommer vi inte heller att skapa den effekt som annonsören efterfrågar. Om vi inte tror att vi kommer att klara det så tackar vi nej till pengarna. Dessutom har vi drivit en kontinuerlig produktutveckling inom digital storytelling, distributionsmetoder och analys.
Bland VG Partnerstudios kunder märks företag som Ving, Circle K och Mazda. På frågan vilken typ av kunder som framförallt är intresserade av VG Partnerstudios tjänster, svarar Jonas Ibsen Brynildsrud:
– Annonsörer med en tydlig plan för hur de vill ta ut sitt varumärke, som är framåtblickande och som ställer höga krav på sina partners.
På Schibsted Sales Awards tidigare i år vann VG Partnerstudio pris för "Performance of the year". Nu är siktet inställt på nya framgångar – och en fördubbling av omsättningen till 90 miljoner kronor.
– Vi måste fortsätta att tillhandahålla marknadens bästa produkter för innehållsmarknadsföring. Det kommer att krävas att vi ständigt utvecklas och skapar nya lösningar och metoder som ger effekt för kunderna.
På frågan om när bolaget är uppe i 90 miljoner i intäkter, svarar Brynildsrud:
– Det är svårt att vara spåkvinna på den här marknaden, men om vi når målet 2018 kommer vi att vara mycket nöjda.
Vi är glada att du talar på Nordic Media Insights. Vad är det du ska prata om?
– Jag ska tala om hur vi arbetar, visa några av våra bästa case och berätta om hur vi skapar och mäter effekt för annonsörerna. Och så tänkte jag prata lite om vår strategiska inriktning framöver.
Jonas Ibsen Brynildsrud är en av talarna på Nordic Media Insights den 13-14 juni. Läs mer om programmet och anmäl dig här.
Fredrik Svedjetun
red@resume.se