Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Handelsbankens EFN till angrepp mot Swedbank

Publicerad: 13 Augusti 2013, 11:42

Resumé kunde nyligen rapportera om Swedbanks stora webb-tv-satsning. Banken hämtar inspiration från Lyxfällan, vill ha Fredrik Wikingsson som programledare och ger samtidigt en känga åt Handelsbankens studioprogram. Nu kontrar Lisa Rennerstedt, operativ chef på Handelsbankens tv-satsning EFN.


Ämnen i artikeln:

Lisa RennerstedtThomas BacktemanEFNSwedbank

Swedbank hävdar att man producerar 1 700 timmar webb-tv per år.
Trams anser Lisa Rennerstedt på Ekonomikanalen, EFN:
– Jag kan inte ens hitta i närheten av så många timmar någonstans på deras sida, säger hon.

Resumé berättade nyligen att Swedbank vill samordna webb-tv-produktionen för hela koncernen.

Banken har bland annat träffat OTW, Creo och ZoomVision Mamato i början av året.

Att  göra studioprogram á la Handelsbankens EFN finns inte ens på pappret,  utan banken hämtar inspiration från program som Lyxfälllan.

Så här sade Thomas Backteman:
”Vi  är säkra på en sak och det är att vi inte ska göra en kopia av  Handelsbanken TV. Vi gör redan sådant och vi tror inte att framtidens  tv-marknad baseras på konservativa studioprogram där olika bankexperter  uttalar sig.”

EFN:s operativa chef, Lisa Rennerstedt, slår tillbaka:
–  Det går inte ens att dra några paralleller mellan Swedbank och EFN. Här  sitter vi med gedigna kunskaper inom journalistik och är ett mediebolag  med några av Sveriges vassaste ekonomijournalister, säger hon.

Hon tycker också att det är fullständigt obegripligt att Thomas Backteman väljer att lyfta fram ett program som Lyxfällan:
–  Lyxfällan är ju ett 10 år gammalt format som bygger på människors  olycka. Han verkar inte kunna det här området helt enkelt, säger Lisa  Rennerstedt.

Hon tycker också Thomas Backtemans uppgifter om hur många webb-tv-timmar som Swedbank producerar är ytterst märkliga:
–  Det säger sig självt att det inte går ihop. Det är ju bara att räkna  hur många timmar per dag man i så fall skulle behöva producera. Vi gör  dessutom riktig journalistik som lyder under Granskningsnämnden. Vad  Swedbank gör internt bryr jag mig inte ens om och känner heller inte  till, säger Lisa Rennerstedt.

Han säger också att han inte att tror att framtiden tv-marknad baseras på ”konservativa studioprogram”. Hur ser du på det?
– Han har uppenbarligen inte sett en ruta av vad vi har gjort, säger Lisa Rennerstedt.

Då  Resumé kontaktar Swedbanks avgående kommunikationsdirektör hävdar han å  det bestämdaste att banken producerar totalt 1 700 webb-tv-timmar per  år:

Han menar också att det som Swedbank planerar inte alls är väsensskilt kvalitetsmässigt från det som EFN producerar idag:
– Vi pratar ju inte nödvändigtvis om det som vi har producerat historiskt så att säga, säger Thomas Backteman.

Thomas Backteman menar också att Handelsbankens koncept till och med är äldre än Lyxfällan:
–  Vi tror inte på ett mörkblått studioformat oavsett hur duktiga  journalister Handelsbanken har tillgång till, säger Thomas Backteman.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.