Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Hankins i blåsväder, Helins föreläsning och pappafeminismen

Publicerad: 26 augusti 2016, 11:48

Telias byråupphandling, Göteborg-Postens digitala strategi och Resumé Insikt Live är några av ämnena i veckans krönika, signerad chefredaktör Johan Såthe.


Ämnen i artikeln:

Johan Såthe

Att Telia byter kommunikationsbyrå och lämnar DDB för att istället jobba med Forsman & Bodenfors är inte förvånande. Trots DDB:s till synes starka jobb är det lätt att imponeras av Forsman & Bodenfors kreativa höjd och lyckade samarbeten, med till exempel Volvo. Forsman & Bodenfors är Sveriges bästa byrå för tillfället.

Men det är ändå anmärkningsvärt att ett bolag med stor statlig ägarandel inte genomför en regelrätt upphandling med flera aktörer när det handlar om ett uppdrag som är värt runt 35 miljoner kronor per år. Det är svårt att inte tycka det verkar som om Telia bryter mot sina egna regler när man inte gör en mer omfattande upphandling än konstaterar att "vi vet att det bara är Forsman & Bodenfors som klarar ett sånt här stort uppdrag".
Läs mer här.

***
Göteborgs-Posten är oerhört stolta över sina starka besökssiffror på nätet och skickade nyligen en "kaxig hälsning" i en film till Peter Wolodarski och Dagens Nyheter.

Jag tror inte att Göteborgs Posten nätstrategi att hårdvinkla stora internationella nyheter på en lokal sajt är en vinnande i längden. Den Stampen-ägda tidningen får med den här nyhetsvärderingen helt olika varumärke för sin journalistik på nätet respektive papper.
Resumé kan i dag avslöja att Göteborgs-Postens onlinechef Markus Hankins hamnat i ännu ett internt blåsväder. Läs mer här.

***
Är du intresserad av att lyssna på vad SVT:s programdirektör Jan Helin tror om medieutvecklingen framöver? Eller vill du höra hur man bygger ett varumärke som håller om fem år? Det ska handelshögskolans kommunikationsexpert och professor Sara Rosengren föreläsa om. Eller vill du hellre lyssna på hyllade kommunikationsexperten Gustav Martners tankar om jakten på nästa kreativa revolution?

Då ska du anmäla dig till Resumé Insikt Live. Det är ett halvdagsseminarium med några av experterna från våra digitala nyhetsbrev inom områdena, Media, Marknad och Kommunikation.
Vi bjuder på lunch och en spännande eftermiddag med nya insikter och inspiration inom media- och kommunikationsområdet.
Tid: Tisdagen den 20 september, klockan 12.00.
Plats: Bonniers konsthall, Torsgatan 21, Stockholm.
Anmäl dig här, begränsat antal platser.

Läs mer om Resumé Insikt här.

***
I efterhand verkar generationsskiften i familjeföretag enkla och logiska. Verkligheten är inte lika enkel, när man är mitt uppe i det operativa arbetet. Första frågan är alltid om man ska ha en högsta chef från familjen, eller en ledare från näringslivet. Just nu har man valt det senare till koncernchefsrollen i Bonniers.

I våras gick två av Bonniers tyngsta ägare och profiler bort; Charlotte och Jeanette Bonnier. Särskilt Jeanette, familjens största ägare av aktier, spelade under en lång tid en avgörande roll för ägarnas olika satsningar. Hon brann särskilt för Expressen, Dagens Nyheter och Bonniers konsthall.

Nu börjar tiden bli mogen för den sjunde och åttonde generationen Bonnier att inta allt mer tunga poster inom familjeföretaget. Resumé har i den senaste utgåvan av magasinet kartlagt hur återväxten ser ut bland framtida Bonnierchefer. Det är ingen vågad gissning att 36-årige KIT-chefen Peder Bonnier, son till styrelseordförande Carl-Johan Bonnier, på sikt är ämnad för större uppgifter.

Om KIT blir en succé ökar sannolikt hans chanser att få ta över som koncernchef efter Tomas Franzén om några år. Andra kommande tongivande namn är Fabian och Felix Bonnier, söner till Hans-Jacob och Pontus Bonnier. En av relativt få kvinnor i sin Bonniergeneration är Christel Engelbert. Hon samlar rösterna efter moster Jeanette och mamma Charlotte som dog i våras. Hon kommer att föra arvet vidare efter Jeanette Bonnier och värna om Bonniers konsthall och familjens stiftelse som ska dela ut pengar till unga konstnärer.
Läs mer om Resumés nya magasin här.

***
Vilken strategi ska Mittmedias nya ledning välja? Resumés Leif Holmkvists ingress ur nya magasinet ringar in problemet på ett underhållande sätt:

Thomas Peterssohns digitaliseringslinje räddar journalistiken, men dödar ekonomin. Per Bowallius gratislinje dödar journalistiken, men räddar ekonomin. För att rädda båda ber Jan Friedman staten om hjälp.

Läs mer här.

Även Expressens chefredaktör Thomas Mattsson skriver intressant om krisen i Mittmedia.

***
Oväntad social effekt av Pokémon Go: När ungarna spelar med våra telefoner måste vi vuxna prata med varandra på lekplatsen. Undantaget är föräldrarna som tar curlandet till en ny nivå genom att glädjelöst spela Pokémon Go åt barnen, gärna på tre telefoner, samtidigt som de egna barnen uttråkat gungar/vandaliserar i lekparken.

***
På förekommen anledning: TV4-journalisten Olof Lundhs "Vad jag talar om när jag talar om fotboll" borde ha varit med på förra veckans lista över bra böcker jag läst i sommar.

***
Jag är för övrigt en stolt pappafeminist. Men tycker att Expressen Kulturs Ida Ölmedal, som startade debatten om "pappafeminismen" har flera bra poänger.

***
Läser just nu: Jonas Bonniers "Fäder" och Jens B Nordströms "Tronstriden". Bra början på båda böckerna. Ska bli intressant att läsa mer om Nordströms granskning av Svenska Dagbladets hyllade och prisvinnande journalistik som skakade om SCA och Industrivärlden i grunden.

***
Helgens läsning på Resumés sajt: I lördagens helgintervju möter du pr-entreprenören Christina Saliba. Söndagens helgintervju tar vi pulsen på Åsa Tillberg, vd för Nyhetsbolaget.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Ämnen i artikeln:

Johan Såthe

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.