Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Hannah Widell och Amanda Schulman startar ny podd

Publicerad: 19 Januari 2018, 08:36

Amanda Schulman och Hannah Widell

Foto: Sara Mac Key

Efter nästan sex år läggs Fredagspodden ned om några veckor. Nu startar systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman en ny podd - Hannah & Amanda Report.


Ämnen i artikeln:

Amanda SchulmanHannah WidellPerfect Day Media

Våren 2017 var bitvis turburlent för Hannah Widell och Amanda Schulman. Podduon och bolagsbyggarna kritiserades för hur de marknadsförde det egna kosttillskottet "Hers". Kort efter kritiken lämnade de över det operativa ansvaret i Perfect Day Media för att satsa på verksamheten i Daisy Grace som Bonnier Growth Media betalade 11 miljoner för att få 20 procent av.

I slutet av året meddelade systrarna att Fredagspodden läggs ned efter fem år som en av landets populäraste poddar. Nu står det alltså klart att duon kommer att lansera sin nya podcast Hannah & Amanda Report för att ersätta Fredagspodden vars sista avsnitt sänds den 9 februari.

– Om fredagspodden var inifrån och ut, så är Hannah & Amanda Report utifrån och in. Den stora skillnaden förutom det är att vi inte kommer vara ensamma sittandes i en studio, utan där vi istället ger oss ut och upplever saker, pratar med människor och intervjuar experter inom mode och beauty, säger Hannah Widell i ett pressmeddelande.

Första avsnittet av podcasten släpps den 16 februari och ska vara mer producerad än sin föregångare och kommer även att ha sin egen tillhörande redaktion.

— Vi har alltid legat i framkant när det kommer till nytänkande format tillsammans med våra profiler. Efter succén med Schulman Show så ser vi att marknaden är redo för fler välproducerade poddformat. Fredagspodden, med sina 300 avsnitt, är en föregångare till många av de "pratpoddar" som finns idag och vi tror att Hannah & Amanda Report kommer att ta poddmarknaden till nästa nivå, säger Felicia Lagerwall, vd på Perfect Day Media i en kommentar.

Podcasten kommer liksom sin föregångare att produceras av Perfect Day Media. Under slutet av året stod det också klart att bolaget valt att till en början stå utanför Sveriges Annonsörers nya poddvaluta, Poddindex. En debatt som lär fortsätta under 2017.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.