Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Hanne Kjöller slipper prövning

Publicerad: 15 Juni 2015, 11:28

Tamas anklagade Kjöller för faktafel i artiklar. Nu vinner förlorar Tamas i Pressens Opinionsnämnd.

Foto: Ester Sorri och Ordfront.

I två artiklar på DN:s ledarsida kritiserade Hanne Kjöller ett avsnitt av Uppdrag granskning och boken "De apatiska", båda gjorda av Gellert Tamas. Artiklarna publicerades 2007 och 2009 men PO-anmäldes först ifjol. Nu avskrivs ärendet av högsta instans.


Ämnen i artikeln:

PONHanne KjöllerGellert Tamas

Pressens Opinionsnämnd går på Pressombudsmannens (PO) linje och avskriver ärendet. Huvudanledningen till det är att PO bara prövar anmälningar som inkommer inom tre månader efter publicering.

Gellert Tamas skriver i sin PO-anmälan att Hanne Kjöllers artiklar, som han menar innehåller grova faktafel, trots allt borde prövas eftersom de fortfarande ligger uppe på DN:s sajt. Han menar också att "särskilda skäl" föreligger men det håller inte PO med om.

PO betonar dessutom att Gellert Tamas fått ordentligt med utrymme i media att föra fram sin syn på sakfrågan. Så här skriver PO i sitt yttrande från i höstas:

"Du [har] gjort ett tv-program för SVT:s uppdrag granskning (...) Du har skrivit en mycket uppmärksammad bok i ämnet och därefter deltagit i den offentliga debatten om de apatiska flyktingbarnen."

"Du är därmed sannolikt den person i Sverige som haft möjlighet att framföra den mest omfattande faktaredovisningen och argumentationen i dessa frågor. Att du har tillgång till denna offentliga arena talar inte för att det existerar särskilda skäl i ditt fall."

Mika Wallgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.