Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Hans hemliga hemmabygge hittar delningsbomberna

Publicerad: 25 juni 2014, 11:30

Erik Carlsson på Expressen.

Erik Carlsson, som ingår i Expressens sociala medier-team, har levererat en rad delningsraketer. Den senaste kom igår – om 20-åriga Amanda vars vibrator försenade ett flygplan. För Resumé förklarar Erik Carlsson hur han jobbar – med ett hemligt arbetssätt.


Ämnen i artikeln:

Nyheter24ExpressenErik Carlsson

Erik Carlsson värvades till Expressen från Nyheter24 i fjol. Han ingår i Expressens sociala medier-grupp – ett antal reportrar som ägnar sig helt åt att hitta storys i sociala medier.

Nyheten i går om Amanda, 20, som försenade ett flygplan på grund av sin vibrator, har hittills fått 24 000 delningar. Det började med att Amanda själv twittrade om händelsen. Erik Carlsson såg hur tweeten delades och högg direkt. Sedan vidtog det rent journalistiska arbetet att få nyheten bekräftad.

Erik Carlssons mest delade nyhet är annars den om busschauffören som stannade för en gråtande flicka (40 000 delningar) och storyn om brevet som spädde på tiggarhatet.

–Varje dag finns det 50-100 svenska storys som bara ligger där i sociala medier och väntar. Det är saker som folk själva publicerat via sina egna konton. Jag tycker att svenska journalister generellt är för passiva och dåliga på att hitta de här berättelserna. Folk tipsar ju inte tidningar i samma utsträckning längre, de publicerar sina egna historier själva.  Det gäller bara att hitta dem, säger Erik Carlsson.

Hur hittar du dessa storys då?
–Jag har olika sökverktyg som jag utarbetat genom åren. Storyn om Amanda kom upp i den sökningen. Det handlar om att vara närvarande i sociala medier och göra sökningar varje dag. Framför allt gäller det att lägga ner mycket tid och ha ett intresse för detta.

Erik Carlssons eget söksystem är ett ”hemmabygge” som förfinats under en längre tid. Nu har han delat med sig av det till resten av gruppen som också hjälper till att utveckla det.

– Jag skulle säga att vi på Expressen är Sverigeunika på sättet vi jobbar på. På kort tid har Expressen blivit nyhetsledande när det kommer till nätjournalistik. Nyheter24 är fortfarande i framkant när det kommer till att sprida sin journalistik. Men när det handlar om att hitta nyheter i sociala medier ligger Expressen i topp.

Hur blir reaktionerna internt när du brassar loss med dina "scoop"?

– Inget speciellt. Det är vårt jobb att hitta sånt här. Det är ju inte bara på den här nivån utan även tyngre, mer seriösa knäck. Det är en fördel för oss i den här gruppen, så klart, att vi kan ägna all tid åt att scanna av sociala medier.

När Resumé tidigare i år intervjuade Metros ”sociala medier-guru” Jack Werner pratade han om just Erik Carlsson som är den som Werner hela tiden tävlar mot.

– Han (Erik Carlsson) brukar springa på  samma bollar som jag. När jag ringer polisen för att kolla upp något  rykte jag sett på Facebook, säger de ibland att någon redan ringt från  Expressen. Då vet jag att det är han och så brukar vi skämta om vem som  hinner få ut grejen först, sa Jack Werner till Resumé i april.

Här är några exempel på virala nyheter som Expressen hittat genom närvaro i sociala medier:

Svinrik ägare glömde sin lyxbåt i Strömstad
Tjejpizza på menyn upprör många på nätet
Nya bluffen som eldar på hatet mot tiggarna
Chaufför stannade för att trösta gråtande tjej

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.