Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Här är årets bästa pr-kampanjer

Publicerad: 23 November 2018, 09:51

BCW, IVL Svenska Miljöinstitutet, Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg Sverige, "PU:REST" (Årets bästa pr-kampanj)

Foto: Pressbild

Under torsdagen utsågs vinnarna av årets Spinn-gala. Flest priser gick till BCW som kammade hem två guld och tre silver.


Ämnen i artikeln:

PR-ByråerBCWSpinngalan

Totalt vann BCW fem priser, två guld och tre silver, under årets Spinngalan. De två gulden gick till kampanjen för IVL, Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg Sveriges "PU:REST" i kategorierna "Årets business to business" och "Årets bästa PR-kampanj". Årets rookie blev JMWGolins Jonas Persson och Tele2 Sveriges Malin Selander blev Årets kund.

Samtliga vinnare i Spinngalan 2018

Guld:
BCW, IVL Svenska Miljöinstitutet, "PU:REST" (Business to business)
Kärnhuset, Assistans för dig, "En annan Anna" (Årets content marketing)
Jung Relations, Svenska Spel, "Berg flyttar ut" (Årets influencerkampanj)
Gullers Grupp, Raoul Wallenberg Academy, "The Raoul Wallenberg Algorithm (Årets innovationskampanj)
IQ, IQ, "Fotboll utan fylla" (Årets integrerade kampanj)
Prime Weber Shandwick, Tele2 Sverige, "Surfbältet" (Årets konsumentkampanj)
Beyond Communication, Locker Room Talk/ Nõberu of Sweden, "Stoppa skitsnacket" (Årets non-profit)
Gullers Grupp, Raoul Wallenberg Academy, "The Raoul Wallenberg Algorithm" (Årets socialamedierkampanj)
IQ, IQ, "Fotboll utan fylla" (Årets samhällsinformationskampanj)
JMWGolin, Max Burgers, "Sveriges godaste burgarkedja" (Årets varumärkesbyggare)
BCW, IVL Svenska Miljöinstitutet, Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg Sverige,
"PU:REST" (Årets bästa pr-kampanj)

Silver
Abby Priest, Adobe, "The Lost Typography of Bauhaus" (Business to business)
BCW, Unibet, "Allt utom Matchen" (Årets content marketing)
Graviz, Guardian Glass, "Glashuset i öknen" (Årets content marketing)
BCW, Unibet, "Allt utom Matchen" (Årets influencerkampanj)
Prime Weber Shandwick, Visit Sweden, "The Cabin Cure" (Årets innovationskampanj)
Wenderfalck, Samsung, "Unspoil Me" (Årets innovationskampanj)
Narva Communications, Barncancerfonden, "Om jag var socialminister" (Årets integrerade kampanj)
Wenderfalck, Samsung, "Unspoil Me" (Årets konsumentkampanj)
Narva Communications, Barncancerfonden, "Om jag var socialminister" (Årets non-profit)
BCW, Unibet, "Allt utom Matchen" (Årets socialamedierkampanj)
Jung Relations, Procter & Gamble, "Henke & Shoulders" (Årets varumärkesbyggare)
Gullers Grupp, Raoul Wallenberg Academy, "The Raoul Wallenberg Algorithm" (Årets bästa pr-kampanj)

Årets rookie: Jonas Persson, JMWGolin
Motivering: Årets rookie njuter av variationen och oförutsägbarheten i arbetsuppgifterna – att allt möbleras om konstant är utmaningen och mycket av glädjen i arbetet. Förmågan att kombinera den gamla skolans hantverk gällande medierelationer och redaktionella texter med spetskunskaper inom digital och visuell kommunikation gör att årets rookie mycket väl kan ha branschrekord för sin i ålder i att leverera TV-soffor. Framåtandan exemplifieras av att årets rookie i framtiden ser sig som ledare för en egen byrå eller partner på den nuvarande. Årets rookie är Jonas Persson, JMWGolin.

Årets kund: Malin Selander, Tele2 Sverige
Motivering: Årets kund flyttar gränsen för vad pr är framåt. Denna kund är inte inlåst i traditionell definition utan ser PR som en tydlig och viktig del av hela marknadsmixen. Ett partnerskap där byrån är en förlängd arm av kommunikationsavdelningen är en självklarhet för denna kund. Årets kund är prestigelös i vem som gör vad, är transparent kring beslut, finansiering och vägval. Genom att bryta upp byrå- och kundlogiken och därmed på riktigt jobba tillsammans, förändras synen på vad ickeköpt kommunikation är och kan åstadkomma. Årets kund är Malin Selander, Kommunikationschef Tele2 Sverige.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

PR-ByråerBCWSpinngalan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.