Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Här är Bonnier News strategi efter uppstyckningen

Publicerad: 23 Oktober 2018, 10:59

Vad händer med tidskrifterna och hur påverkas Expressens satsning på att gå om Aftonbladet? Bonnier News-cheferna Anders Eriksson och Lotta Edling om framtiden efter uppdelningen.


Ämnen i artikeln:

Lotta EdlingDNAnders ErikssonDIExpressenBonnier News

Spekulationerna har varit många efter att Bonnier presenterade en uppdelning av affärsområdena i slutet av augusti där varje bolag kommer att fungera som autonoma enheter. Hur ser egentligen den journalistiska ambitionen ut och var är dagstidningarnas plats i den nya ordningen?

Resumé möter upp Bonnier News vd Anders Eriksson och publicistiska utvecklingsdirektör Lotta Edling på plan fyra. Innan årskiftet lanseras Expressens plusmodell som mer kommer att påminna om Aftonbladets framgångsrika plus-modell än de betalväggar som implementerats på Bonnier News övriga nyhetssajter. Men vad kommer räckvidden ha för betydelse för Expressen framgent?

I samband med att nyheten om att Bonnier styckar upp bolaget i flera självständiga affärsområden skrev förre TV4-chefeen Jan Scherman en uppmärksammad krönika i Resumé om att Bonnier kapitulerade från sitt publicistiska uppdrag och slog fast att Bonnier News tidningar också är till salu. Något som kraftfullt dementerades av Carl-Johan Bonnier. Lotta Edling utvecklar varför Bonnier News känner sig trygga i familjernas långsiktighet som ägare till nyhetsmedier.

– Efter att TV4-affären gått igenom samlas den publicistik som är kvar inom Bonnier allt tydligare i vårt affärsområde. I samband med uppdelningen spekulerades det kring om ägarfamiljen verkligen vill fortsätta äga media men det är något som vi känner oss helt trygga med. Det är ett otroligt arv att få ansvaret att förvalta 200 år av publicistisk tradition.

Inom dagstidningar går ni mot läsarintäkter och Expressen blir en udda fågel. Är den till salu?

– Nej. Expressen ska snart lansera en betaltjänst. Och Expressens räckvidd är väldigt central i hela vårt ekosystem. Väldigt mycket i den logiken där vi flyttar in Bonnier Magazines & Brands i Bonnier News bygger på den. Tidskrifter generellt har stora utmaningar, där Aller Norges köp av Dagbladet är ett lysande undantag, så kombinationen av fördjupning/nischer och räckvidd är det vi vill åt med att få in tidskrifterna i News. Livsstilsmaterial och magasininnehåll är dessutom högkvalitativt plus-material. Det vore galenskap att göra sig av med Expressen, säger Anders Eriksson.

Lotta Edling:
– Expressen som räckviddslok är en förutsättning för vår strategi. Vi har testat trafiksamarbeten mellan titlarna i mindre skala, även med Di TV, och kommer att fortsätta utveckla användandet av Expressen som trafikmotor inom Bonnier News. När det gäller räckvidd har vi även GT och Kvällsposten med stor digital räckvidd i Väst-och Sydsverige.

Hur ser ni på utvecklingen av relationen mellan Google och Facebook?

– Google är partner när gäller annonsplattform och teknologi. Min syn är att nätjättarna är infrastruktur som vi måste förhålla oss till och behöver arbeta med. På toppen av det behöver vi bygga våra egna lösningar Vi ska inte konkurrera med dem i första hand, säger Anders Eriksson.

En diskussion som kommer och går handlar om länkskatt och sekundär upphovsrätt. Hur ser ni på det?

– Vi har inte varit lika aktiva i den frågan som exempelvis tyska publicister. I grunden ska man så klart få ersättning om man skapar innehåll som publiceras i olika kanaler. Samtidigt så vill man inte skapa för stora trögheter i systemet, säger Anders Eriksson och fortsätter:

– Det är klart att man ska ställa krav på jättarna. De har en monopolliknande situation och behöver granskas av myndigheter och medier, inte minst när det kommer till att ta ansvar för innehållet. Men jag har svårt att se oss som en konkurrent eller att vi skulle kunna motarbeta utvecklingen. Vår grundläggande strategi är att skapa mervärde på toppen av det.

Finns det några tidskrifter som är till salu nu när verksamheten flyttat in under Bonnier News?

– Vi har ingen sådan lista. Vi försöker sätta oss in i magasinsverksamheten och förstå den. Längre fram kan det bli aktuellt med försäljningar, köp, byten. Men det är ingenting vi för någon diskussion kring nu, säger Anders Eriksson.

För de har varit till salu tidigare, men Bonnier fick inte tillräckligt betalt?

– Det är inte en särskilt bra marknad för tidskrifter för närvarande. Det är ingen guldgruva. Det logiska framåt är kanske att byta vissa titlar för att få bättre fokus. Men det är för tidigt att säga något än, säger Anders Eriksson.

Lotta Edling:
– De medieföretag som lyckats digitalisera tidskrifter är ofta extremt nischade magasin på stora marknader, som USA. Det säger något om utgångsläget. I dagsläget handlar det för oss om att inventera vad som finns och se vad vi kan göra bättre.

Bonnier News beräknar den organiska tillväxten till 2-3 procent hittills i år. En viktig del när Anders Eriksson tillträdde för två år sedan.

– Vi kan inte krympa oss till framgång, vi behöver skapa tillväxt. Med en starkare balansräkning med tillgång till kassa och kapital kommer vi kunna vara mer offensiva med olika typer av förvärv. Jag förväntar mig att vi kan göra mer saker framåt, säger Anders Eriksson.

Är det några speciella segment ni tittar på?

– Vi vill göra affärer som ligger i linje med vår strategi. Förvärv som kan hjälpa oss att bygga digitala läsarintäkter, vilket är grunden i vår transformation, och som kan hjälpa oss att klättra i värdekedjan annonsmässigt. Vi är också intresserade av olika typer av nischaffärer eftersom en viktig punkt i vår strategi är att bygga vertikaler. Det gör vi både inom B2B, till exempel inom Di-gruppen och de utländska verksamheterna i Bonnier Business to Business och på konsumentsidan där vi nu blir starkare tack vare samgåendet med Bonnier Magazines & Brands. Det kan också finnas förvärv som kan stärka vår printaffär.

Hur ser tilltron till annonsaffären ut?

– Av affärsområdets fyra dagstidningar – Expressen, Dagens Nyheter, Dagens industri och HD-Sydsvenskan – har tre en uttalad läsarintäktsstrategi. Egentligen är det bara Expressen som har digitala annonsaffären som sin grund. Där går det fortsatt väldigt bra, de totala annonsintäkterna har ökat fem år i följd. Sen är det klart att även annonsmarknaden befinner sig i en stark förändring. Vi jobbar varje dag med att vara på tårna – i Bonnier News Brand Studio, på Bonnier News Sales och ute på redaktionerna – för att hela tiden försöka möta våra annonsörer i hur de vill förändra sina medieköp. Det är en ständig process, säger Lotta Edling.

Vad betyder räckvidd för Bonnier News fortsatt när Bonnier säljer TV4?

– Expressen var det digitala loket redan innan affären. Under 2018 har Expressens mobila räckvidd ökat med 18 procent och den är viktig för vårt ekosystem och för att vi ska fortsätta driva våra affärer - även våra prenumerationsaffärer - framåt. Vår ambition är att Expressen ska bli marknadsledare, säger Anders Eriksson.

Lotta Edling fyller i:
– Det är ett mål som ligger nära nu. Expressen är strax under 50 procent digitalt mot Aftonbladet. I Sifo Orvestos månadsmätning hamnade vi i juli på 49,1 procent i mobilen vilket för oss är den viktigaste plattformen.

Vad skulle det betyda ekonomiskt för Expressen att bli marknadsledande?

– Jag vill inte spekulera om siffror men det är viktigt för oss och har ganska stor betydelse för varumärket. Aftonbladet har varit det ledande digitala nyhetsmediet sedan internet slog igenom. Det är en milstolpe som vi jagar genom att utmana deras position, säger Anders Eriksson.

– Jag som har varit på Di i så många år vet vad det innebär mentalt att vara marknadsledande. Det blir en väldig kraft i organisationen och för de anställda som man inte ska underskatta, tillägger Lotta Edling.

Uppstyckningen i somras kommer leda till en ökad kostnadskontroll. Vad innebär det för Expressen som har gasat ganska aggressivt exempelvis genom tv-satsningen?

– Alla satsningar, till exempel som samarbeten med CNN och Dagens industri om Di TV, ligger inom ramen för strategiplanen. Vi blir nu mer självständiga som affärsenhet vilket innebär en ökad press och ett ökat ansvar. Men alla satsningar som vi har beslutat på lednings- och styrelsenivå ligger fast, säger Anders Eriksson och fortsätter:

– Vi ser det som positivt och skyr inte faktumet att vi får ta större ansvar. Vi har en tro på att vi kommer leverera på den strategi som vi satte för två år sedan och att vi fortsätter satsa på Expressen och Expressen TV är en del av den strategin. Vi investerar för att växa i räckvidd. En annan viktig del här är digitala läsarintäkter och där har Bonnier News totalt gått från 50 000 digitala prenumerationer till 250 000 på två år. DN står för 150 000 av dem, men vi ser en stark tillväxt även på Di och HD-Sydsvenskan.

Men vad kommer uppdelningen få för omedelbara konsekvenser när det kommer till kostnadskontroll?

– Vi har alltid varit kostnadsmedvetna. Vi kommer fortsätta att investera i saker som ger tillbaka. Vi fortsätter tv-satsningen och tror stenhårt på rörligt, säger Anders Eriksson.

Ni har inte dragit ner personal i år på exempelvis Expressen TV?

– Nej, det är inte min känsla.

Ni har ökat de redaktionella kostnaderna. Hur kommer det att påverka lönsamheten?

– Det är klart att det slår mot resultatet men det är en medveten satsning. Vi investerar i journalistik och satsar i år omkring 50 miljoner kronor i ökade redaktionella kostnader där vi tidigare år har sänkt dem. Det är en rejäl förändring, säger Anders Eriksson som tillägger att Bonnier News kommer att ha samma aggressiva strategi under 2019.

Kommer Expressen visa ett positivt resultat i år?
– Absolut.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.