Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Här är mediekanalerna som växte starkast under 2022

Publicerad: 11 januari 2022, 09:01

Mediebyråbarometern för december visar en full återhämtning för medieinvesteringarna.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMedieinvesteringarMediebyråbarometern

Helåret 2021 visar en ökning av medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 13,6 procent jämfört med 2020. Under december ökade medieinvesteringarna med 11,5 procent. Under årets sista månad förmedlades 988 miljoner kronor och totalt för helåret 2021 nästan 14 miljarder kronor.

Siffrorna visar också att investeringarna, under årets fjärde och sista kvartal, nådde den näst högsta noteringen sedan mätningarna påbörjades. Mediebyråbarometern visar en full återhämtning för medieinvesteringarna och det fjärde kvartalet blev starkare än både 2019 och 2020.

 

De digitala kanalerna driver på tillväxten och ökar dessutom från relativt höga nivåer 2020. Mediekategorin som ökade mest under fjolåret är sociala medier (28,6 procent). 2021 blev även året då investeringarna i digitala kanaler gick om köpen i tv, de digitala kanalerna ökade totalt med cirka 23 procent, jämfört med tv där ökningen var 10 procent. Den mediekategori som under helåret 2021 uppvisat störst negativ tillväxt är DR/annonsblad. Föregående år var det bio, då biograferna var stängda stora delar av året. Det är också öppningen som förklarar biomediets kraftiga tillväxt under 2021. Även dagspress landsort och dagspress kväll landar på röda siffror nu när året summeras.

– Medieinvesteringarna har återhämtat sig förvånansvärt snabbt under 2021. Siffrorna för det fjärde kvartalet visar på full återhämtning och det finns inga tecken på en avmattning vid ingången till 2022 då många medier rapporterar hög efterfrågan och redan nu slutsålda veckor. Dessutom innehåller 2022 flera events som kommer att driva mediemarknaden, däribland riksdagsval, OS och fotbolls-VM. 2022 har alla förutsättningar att bli ett starkt år för medieinvesteringarna, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande. 

Under årets sista månad ökade medieinvesteringarna med 11,5 procent, jämfört med samma period föregående år. En majoritet av mediekategorierna uppvisade en positiv tillväxt under månaden och den stora vinnaren, bortsett från bio, blev utomhus/trafikreklam. Utomhus uppvisar en positiv tillväxt om 55,3 procent. Endast tre kategorier uppvisade negativ tillväxt under december; fackpress, DR/annonsblad och dagspress kväll. Siffrorna jämförs med svaga jämförelsetal.

Mediebyråbarometern

Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.