Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Här är nya Resume.se

Publicerad: 28 Oktober 2011, 13:16

Mycket snart lanseras nya Resume.se. Här kan du ta en tjuvtitt på skisser. Betygsätt och kom gärna med synpunkter! – Nya sajten är bara början på början. Basen är att vi kommer att bli ännu mer nyhetsdrivna, säger Resumés chefredaktör Viggo Cavling.


Ämnen i artikeln:

Resume.seSöderhavet

Startsidan.

Se ser det ut när du klickar dig in på en artikel.

Resume.se som numera har en bra bit över 100 000 unika besökare i veckan är landets tredje största affärssajt efter DI.se och E24.se.

Nya Resume.se blir snyggare, bättre och mer användaranvänlig, både för läsarna och annonsörerna.

Den nya sajten, designad av Söderhavet, släpps inom kort. I samband med omgörningen går Resume.se över till publiceringsverktyget Episerver, precis som de andra Bonnier-sajterna.

Söderhavets Mats Forssell, ad, och Erik Lidsheim, strateg, svarar här på frågor om nya sajten:

Hur har ni tänkt när ni tagit fram den här sajten? Vad ville ni åstadkomma?
Resume.se  är en relativt modern, omtyckt och lönsam sajt redan, så det var viktigt att inte tappa det som var bra. Egentligen ville vi åstadkomma rätt små förbättringar. Viktigast har varit att ge redaktionen större möjlighet att skapa en sajt som är roligare att besöka  genom fler, snyggare och roligare pufftyper till löpet. Vi tycker man kan våga förlita sig till tempot och nyhetsflödet i sig och istället ge det en större frihet. Andra saker vi velat åstadkomma är att närma oss papperstidningen i formen, överhuvudtaget en mer formgiven upplevelse (mer typografi och mer bilder) utan att tappa snabbheten, möjliggöra fler och roliga annonsformat, få en horisontellt sektionsindelad sajt baserat på innehållstyp och ge dessa en mer lustfylld form.

– Vi ville åstadkomma en renare, mer intuitiv och lustfylld sajt. Bättre typografering, mer luft, större bilder och det lite luftigare sättet vi presenterar nyheter på hoppas vi ska ge en större läsupplevelse.

Vi har också försökt att hitta en bra mix mellan det snabba nyhetstempot i löpet, och det lite lugnare och mer formgivna på de avdelningar på sajten som vinner på detta.

På vilket sätt är sajten unik?
– Unikiteten ligger främst i varumärket Resumé och den mix av redaktionellt innehåll den representerar. Själva konceptet och designen av sajten kan bara försöka stödja det. Men en sak som är lite unik är att vi vill komma bort från kolumnträsket. Varför skall besökarna aldrig titta i högerspalterna? Ett koncept och en design som signalerar uppdaterat redaktionellt innehåll även här lär besökarna ett bredare läsbeteende. Tror vi. En kul grej vi ville åstadkomma är att resume.se ska bli den mest reklamliberala webbplatsen avseende för annonsören attraktiva annonsformat. Men det återstår att se om det blir så.

Vilka finesser/styrkor finns det?
– Designtekniskt så är sajten indelad i fyra lika breda kolumner. I praktiken innebär det en stor redaktionell frihet att testa och att flytta runt innehåll och puffar. Den horisontella blockindelningen medger också fler intressanta annonsformat.

Varifrån har ni hämtat inspirationen?
– Från papperstidningen Resumé främst. Inspirationen i övrigt har mest kommit från sajter som inte är traditionella "tidningssajter".

Hur kommer Resumé bli bättre tack vare nya sajten?
– Den blir trevligare och lite mer spännande att besöka eftersom den kommer kännas lite mer varierad. Förhoppningsvis kommer besökarna att besöka fler delar av sajten, delar som idag inte besöks för att de är så undangömda. Dn.se pratade mycket om att de tagit bort "redaktionella kyrkogårdar" i sin senaste re-design. För Resume.se har det mer handlat om att göra vettiga vägar till undangömda dalgångar med blomstrande redaktionellt innehåll.

Vad tror du läsarna kommer att tycka?
– Haha. De kommer tycka det är jobbigt att det gjorts om i sig. Och att det är jobbigt att man måste scrolla lite mer kanske? Men att det blivit snyggare, modernare och lättare att hitta fram även till sånt innehåll som inte är nyhetsartiklar. Hoppas vi.

Resumés chefredaktör Viggo Cavling:

– Jag tror att skärmarna när man är på nätet kommer att bli större och vill följaktligen ha ett bredare innehåll. Jag vet också att folk hatar att klicka men gillar att scrolla och följaktligen lagt lite godis längre ner som jag hoppas att läsarna kommer att upptäcka och gilla.

– Vi har skapat fler stora kommersiella utrymme och dessa hoppas jag att annonsörerna går i gång på. I framtiden kommer vi att utveckla många nya digitala produkter och det känns som vi har en bra bas för
detta. Nya sajten är inte slutet utan början på början.

– Basen är att vi kommer att bli ännu mer nyhetsdrivna.

Betygsätt sajten, diskutera sajten i kommentarsfältet och på twitter med haschtaggen #nyaresume

Vid frågor kan du även kontakta webbchefen Magnus Helander direkt på mejl.

Arbetsgrupp, Söderhavet:

Erik Lidsheim   - Strateg

Samuel Svensson   - Konceptutvecklare

Mats Forssell   - Art Director

Malin Holmstedt   - Produktionsledare

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Resume.seSöderhavet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.