Media
Här är programmet till Nordic Media Insights
Publicerad: 30 mars 2017, 09:38
Joseph Kahn New York Times, Melissa Bell Vox, Samantha Berry CNN och Peter Wolodarski DN.
29 talare från 28 företag och åtta länder är klara för Nordic Media Insights. Här är några av höjdpunkterna.
Den 13-14 juni samlas Nordens mediechefer och specialister på Münchenbryggeriet i Stockholm. Under den två dagar långa affärskonferensen delar internationella och nordiska mediebolag med sig av sina viktigaste lärdomar och framsteg i den digitala transformationen.
Hittills har 29 talare tackat ja till att medverka på Nordic Media Insights. När konferensen arrangeras i juni beräknas de vara cirka 40.
Utöver några av de mest framgångsrika internationella bolagen – som The New York Times, Vox Media och CNN – medverkar merparten av de nordiska mediehusen, som Alma Media, Schibsted, Bonnier, Aller Media, JP/Politikens Hus och Mittmedia.
– Det är riktigt roligt att vi har fått en så bra uppslutning. Vårt mål med konferensen är att skapa en nordisk mötesplats för erfarenhetsutbyte, nätverkande och kunskapsinhämtning, och det känns som om branschen har nappat på det, säger Fredrik Svedjetun, redaktör för Nordic Media Insights.
Johan Såthe, chefredaktör på Resumé:
– Det känns otroligt roligt att Resumé står bakom en mediekonferens med ett innehållav så hög internationell klass. Förr var man tvungen att åka till USA eller England för att se den här typen av talare, nu kommer de till Stockholm.
– Jag tycker NMI är ett måste för alla som arbetar professionellt med att utveckla medier och dess affärsmodeller.
Med två och en halv månad kvar till Nordic Media Insights är större delen av programmet nu klart.
Några av rubrikerna på konferensens föredrag är:
• Storytelling, Tech, Data and Gut: Key Factors behind Vox Media's Massive Growth
– Melissa Bell, Vox Media (USA)
• From TV News Network to a 24-Hour Global Multiplatform Network
– Samantha Barry, CNN (USA)
• Arbetet bakom New York Times succé vad gäller digitala prenumerationer, att bevaka Donald Trump och "fake news"-debatten
– Joseph Kaan, New York Times redaktionschef.
• New tools of the trade: Making data and multimedia an everyday part of journalism at Helsingin Sanomat – Tuomas Peltomäki (Finland)
• What works and what doesn't: More than a decade of insights from having built Scandinavia's largest digital subscription service
– Karin Almers, Aftonbladet (Sverige)
• Journalism's unrealized potential in the relationship economy: Five ways to build loyalty among the faithless (while doing serious work)
– Jakob Moll, Zetland (Danmark)
• News TV of the future: How a newspaper is setting the standard for breaking news and video storytelling in the digital era
– Klas Granström, Expressen (Sverige)
• Grow again with moderate pricing
– Xavier Van Leeuwe, NRC Media (Nederländerna)
Fyra paneldiskussioner är hittills planerade i programmet:
• The big spenders perspective: How media groups need to evolve and innovate in order to remain important for influential brands (Paal Fure, Dentsu Aegis Network, Peter Gottfredsen, Omnicom Media Group, med flera)
• The top executives perspective: Leadership and sustainable business strategies in an unpredictable world. (Kai Telanne, Alma Media, Stig Kirk Ørskov, JP/Politikens Hus, Tomas Franzén, Bonnier, med flera)
• What's broken with digital advertising and can it be fixed? (Per Håkon Fasting, Schibsted, med flera)
• Facebook, Google and the Publishers: How can we work together for a prosperous future for all? (Eero Korhonen, Google, med flera)
Läs mer om programmet och boka biljetter till rabatterat pris (fram till 31 mars) på nordicmediainsights.com