Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Här är The Daily

Publicerad: 3 februari 2011, 10:14

The Daily, den första iPadanpassade dagtidningen, lanserades i går.
Tidningen erbjuder 100 sidor dagliga originalnyheter för 39,99 dollar per år.


Ämnen i artikeln:

News Corp

Det är Rupert Murdochs News Corp som investerat 30 miljoner dollar i medieprojektet som påstås vara det första som startar i en läsplatta. The Daily ska konkurrera med rikstäckande tidning som USA Today och New York Times.
– En ny tid behöver en ny journalistik, sade Murdoch vid presentationen på Guggenheim Museum i New York.

Några av Manhattans högprofilerade journalister, till exempel förre Page Six-redaktören Richard Johnson, har rekryterats. New York Post redaktör Jesse Angelo ska leda redaktionen.

Vid presentationen betonades man att The Daily erbjuder eget material och inte omtuggade byråtexter. Förutom artiklar ska man även erbjuda egenproducerad video. satsning på bildjournalistik, 360-gradersbilder, interaktiv nyhetsgrafik, avdelning för appar och spel – bland annat.

Struktureringen av tidningen skiljer sig dock inte speciellt från en traditionell papperstidning. Nyheter, sport, kultur/underhållning, skvaller.

The Daily uppdateras dagligen men ska även kunna uppdatera direkt vid stora nyheter och et Twitterflöde rullar hela tiden. Medarbetarna ska uppdatera sig hela tiden på en rad sociala medier.

Läsarna betalar 0,99 dollar, drygt sex kronor, per vecka eller 39,99 dollar per år. Vilket betyder att Apple erbjuder prenumerationer för appar .

Mottagandet i branschpress är försiktigt men de flesta är imponerade. Poynter skriver ”…magazine look, tabloid feel and iPad interactivity.”

Techcrunch påpekar att anslaget är mer blogg än AP och funderar på vem som ska ladda ned och läsa dessa 100 sidor varje dag. Men om kvalitén håller över tid kan The Daily kanske någon gång flyga förbit Angry Birds och ta journalistiken in i 21:a århundradet .

</div>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

News Corp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.