Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Här hånar tv-profilen native advertising

Publicerad: 5 Augusti 2014, 09:45

John Oliver

Foto: Skärmdump från Youtube

Allt fler mediehus startar affärsben inom native advertising. I sin tv-show "Last Week Tonight" på HBO hånar programledaren John Oliver fenomenet.


Ämnen i artikeln:

HBONative Advertising

I "Last week tonight"är John Oliver hård i sin dom mot fenomenet native advertising, där företag sponsrar artiklar hos mediehus. Affärsområdet har på sina håll lyfts fram som räddningen för blödande printmedier.

I inslaget kommenteras Buzzfeedchefen Jonah Peretti, vars affär är helt finansierad av native adveritising:

"Hans ansikte är som själva Buzzfeed, framgångsrikt, attraktivt, men på något sätt vill man slå det".

Ett annat mediehus som får en känga är Time.Inc som nyligen startade ett affärsben inom native advertising. Bolagets nya vd Joe Ripp anser inte att den nya affären skulle skada journalistiken om man tydligt markerar vad som är sponsrat innehåll.

"Det är ett problem eftersom konsumenten inte kan se skillnaden", sade John Oliver och hänvisade till en undersökning från Iab som visar att mindre än hälften märkte att nyheterna i själva verket var annonser.

Inte heller New York Times kom undan John Olivers svada. Tidigare har tidningens vice reklamchef Meredith Kopit Levien vid flera tillfällen lyft fram möjligheterna med native advertising. Programledaren tog nu upp en artikel från tidningen som handlade om kvinnor i fängelset, sponsrad av Netflix för att marknadsföra serien "Orange is the new black".

"Även om det är en korrekt artikel med minimalt inslag av reklambudskap är det fortfarande en annons. Det är som att höra den enda katy Perry-sången du tycker om, men fortfarande känna att det är fel att lyssna på det.

Noterbart är att John Olivers HBO är helt reklamfritt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

HBONative Advertising

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.