Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Hårdbantning väntar Stampens flaggskepp GP

Publicerad: 20 Maj 2014, 12:30

Mediehuset Stampen har inlett ett projekt där det kan bli aktuellt att banta GP till två delar och bygga den tredje delen på gemensamt material från andra tidningar inom Stampen Local Media, enligt SR:s Kulturnyheterna. GP:s chefredaktör, Cecilia Krönlein, bekräftar uppgifterna. - Vi drog igång projektet under förrförra veckan och vi håller på att titta på hur vi ska samordna oss redaktionellt och innehållsmässigt, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Cecilia KrönleinStampen Local Media

Resumé har i omgångar berättat att Stampen befinner sig i ekonomisk  kris. Tanken med projektet om  gemensamt innehåll  är dels att kunna spara in på tryck- och distributionskostnader, dels  att förändra personalbehovet.

Cecilia Krönlein har en så kallad sponsorroll i projektgruppen och uppger att förslaget ska vara klart före sommaren.

Först  därefter kan det bli aktuellt med siffror över hur många som får lämna  GP – facklubbarna har dock redan informerats om projektet.
- Än så länge är det ingen personal som berörs, utan endast innehåll, säger Cecilia Krönlein.

Hon  uppger att projektgruppen består av fyra personer, där bland annat  Morgan Ahlberg chefredaktör på Ttela och Anders Goliger,  redaktionschef på GP ingår.

Men det är alltså bara själva projektgruppen.

Projektet  i sig involverar medarbetare på samtliga nivåer, enligt Cecilia  Krönlein - GP har idag 146 anställda på redaktionen och består av totalt  cirka 300 medarbetare.

- Sportcheferna ska ju titta på vad som kan  göras gemensamt på sportsidorna, kultur- och nöjeschefer ska ju göra  likadant. Vi har även en grupp som tittar på hur man kan jobba med ett  gemensamt serviceinnhåll, säger hon.

Hur har personalen reagerat? Det låter ju som minst sagt dramatiska planer?
-  Man känner en oro för det lokala innehållet, men det är viktigt att  papperstidningarna fortsätter att göra produkter för de som lever eller  bor på orten. Men det är klart att det påverkar hur mycket personal vi  behöver om vi har en del med gemensamt innehåll eller exempelvis 75  procent gemensamt innehåll, säger Cecilia Krönlein.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.