Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Hårdsatsning på mktmediasajter

Publicerad: 17 september 2009, 13:04

591 miljoner kronor. Så mycket ska mktmedias 47 tidningstitlar dra in från nätet 2012. Det har vd Bosse Svensson räknat ut: – Kalkylen bygger på att de tar samma andel av internetkakan som de har av annonskakan på papper.


Ämnen i artikeln:

Bosse Svensson

truefalse

Bosse Svensson

Målsättningen in­ne­bär att tidningssajterna måste sexfaldiga sina digitala intäkter på tre år. Gruppens sajter drog in drygt 90 miljoner i fjol, baserat på IRM:s mätningar. Det är i snitt 2 miljoner per tidning, men väldigt ojämnt fördelat.

Aftonbladet och DI glufsar i dag i sig stora delar av tidningarnas internetkaka, medan­ DN, GP och Expressen tar allt större bett. En tuff uppgift väntar de landsortstidningar som är mktmedias ägare och uppdragsgivare, det medger Bosse Svensson:
– Vi taktar för dåligt. De digitala intäkterna borde ligga 70 procent högre. Vi ska ha 10 procent av marknaden år 2012, men ligger nu kring 4,5 procent.

I fjol startade mktmedia egna mätningar av de digitala intäkterna, som sedan jämförs med IRM:s siffror.
– Vi gör en egen ”benchmark”, säger Bosse Svensson. Nu har vi lanserat en gemensam plattform, nästa steg blir att affärsutveckla ihop och lära av varandra i gemensamma ”best practise”.

Men 2009 har inte utvecklats som Bosse Svensson eller IRM trodde för ett år sedan:
– Banner tål inte konjunkturnedgångar och det bommade vi grovt.

Han hoppas ändå på en liten ökning av mktmedias digitala intäkter i år:
– Vi har en försiktig ökning på banner och tar marknadsandelar, sök är oförändrat lågt och eftertext ökar något.

Ur sina färska mätningar kan han ändå dra vissa slutsatser:
– Det är inte alltid överensstämmelse mellan trafik och intäkter. Däremot kan vi se att de som har varit tidigt i gång med en sajt tjänar mer på sin trafik än nykomlingar. Det beror rimligen på att man har vant marknaden vid att använda nätet för annonsering och att företagen har lärt sig att sälja nätet.
– Att driva trafik och tjäna pengar på trafiken är inte samma sak. Det är den återkommande trafiken som du känner igen som du kan tjäna pengar på.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Bosse Svensson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.