Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Haveri hos Facebook – Trump kom över stor mängd persondata inför valet

Publicerad: 19 Mars 2018, 07:14

Cambridge Analytica kom över persondata från miljoner Facebookprofiler.

Foto: Mostphotos

Trycket ökar mot Facebook efter otillåten datainsamling av Cambridge Analytica, Hanif Bali avgår efter kontakten med Nyheter Idag och Twitter vill förbjuda annonser för kryptovalutor.


Ämnen i artikeln:

HelgsvepetMorgonsvepet

Haveri hos Facebook – Trump kom över 50 miljoner användarprofiler inför valet
Helgens stora nyhet var utan tvekan Facebooks enorma dataläcka, även om de själva inte vill kalla det just så. New York Times och The Guardian avslöjade då att dataanalysföretaget Cambridge Analytica – som skötte Donald Trumps digitala valkampanj – använt sig av otillåten insamling av persondata för att nå över 50 miljoner amerikanare på Facebook. Analysföretaget ska ha kommit över uppgifterna genom att låta användare delta i personlighetstest via en app. Donald Trump betalade över 50 miljoner för tjänsterna.

Detta beskrivs som en skandal och en av de största dataläckorna i historien. Enligt uppgift till The Guardian ska Facebook ha känt till problemet med datan redan 2015.

Nu ökar trycket på plattformen och Mark Zuckerberg. Bland annat kräver politiker att Facebook ställs till svars för skandalen.

Hanif Bali lämnar M:s partistyrelse – efter kontakt med Nyheter Idag
Moderaternas Hanif Bali publicerade en mejlkonversation på Twitter mellan utrikesdepartementet och en journalist kring en intervju med en ukrainsk människorättsaktivist – som han ska ha fått från den högerpopulistiska sajten Nyheter Idag. Efter att skarp kritik riktats mot hans håll bestämde han sig i helgen för att avgå från partistyrelsen. Bali sa först att han hittat tweeten i sitt flöde, men erkände senare att han fått den från Chang Frick, grundare av Nyheter Idag.

Twitter vill förbjuda annonser för kryptovalutor
Först var det Facebook och Google – nu kikar Twitter på att bannlysa annonser från kryptovalutor på plattformen. Enligt uppgifter till Sky ska förbudet gälla globalt och kan komma att träda i kraft inom två veckor.

Facebookdata värdefullt verktyg i valet
Ett effektivt propagandaverktyg inför valet kan bli just Facebookdata. Nu rapporterar SVT:s Agenda om hur politiska partier kan rikta in sig på att påverka enskilda journalister. Jakob Ohlsson, kampanjchef för Reform Act, med bland annat Socialdemokraterna på kundlistan, berättar hur han använder datautvinning för att rikta annonser, bland annat till så många journalistögon som möjligt.

– Om journalisterna tror att en kampanj är skitstor är sannolikheten större att de skriver om det, säger han.

SD störst genomslag i sociala medier
Nya siffror från Retriever visar att Sverigedemokraterna är det parti som går bäst på Facebook. SD:s Youtubekanal har 15 359 prenumeranter och en video får i snitt 399 engagemang. Näst bäst är Socialdemokraterna med drygt 3 000 prenumeranter och i snitt 50 engagemang per video. Även på Facebook klår SD sina konkurrenter.

– Jag skulle nog säga att det inte är SD som överpresterar utan att det är alla andra partier som underpresterar. Det är lite oroande med tanke på att det är val om sex månader att de andra partierna inte har vaknat, säger John Rosenbaum, chef för sociala medier på Retriever till TT.

Youtubes sökförslag får kritik
Youtube främjar extrema budskap redan i sökfunktionen, skriver Expressen som en del i deras stora granskning av Google. Här ses stora skillnader mellan Youtubes och Googles presentationer i sök. När Expressen under söndagen exempelvis sökte på ”slave trade”, föreslår Youtube att användaren lägger till orden ”lögn”, ”myt”, eller ”bluff”, medan Google föreslår ord som ”fakta”, ”tidslinje” eller ”karta”.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

HelgsvepetMorgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.