Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

HD:s chefredaktör vänder sig mot betalväggskritiken: "Undermålig undersökning"

Publicerad: 21 juli 2017, 11:49

Helsingborgs Dagblads chefredaktör Jonas Kanje

Foto: Sven-Erik Svensson

Helsingborgs Dagblads chefredaktör Jonas Kanje vänder sig mot Joakim Jardenbergs undersökning om läsarnas attityd till betalväggen. "Det är i de hårda trafiksiffrorna man ser hur folk ställer sig till premiummodellen" menar han.


Ämnen i artikeln:

BetalväggarJoakim JardenbergHelsingborgs Dagblad

Tidigare i veckan publicerade Joakim Jardenberg en mindre undersökning av 500 HD.se-läsares attityd till sajtens betalvägg. Siffrorna pekade på att många, trots att de var digitala prenumeranter, fortfarande hade en negativ inställning till betalväggen. Joakim Jardenberg utvecklade därefter sina tankar om tidningarnas betalväggar, något han menar är en "tickande bomb", i en intervju med Resumé.

Nu menar dock Helsingborgs Dagblads chefredaktör, Jonas Kanje, att undersökningen är undermålig och inte på något sätt går att dra några slutsatser av.

Vad säger era egna läsarundersökningar om attityden till betalväggen?

Vi har inte gjort någon attitydundersökning men däremot har vi örnkoll på vår trafik. Vi vill så klart optimera vår sajt och det är genom de hårda trafiksiffrorna man ser hur folk verkligen ställer sig till premiummodellen. Man måste alltid titta sig över axeln och vara ödmjuk inför nya idéer och konkurrens. Det går inte att övertyga sig själv om att man hitta den gyllene graalen och sedan stanna utvecklingen.

Helsingborgs Dagblad och systertidningen Sydsvenskan har sedan 2013 testat olika varianter av premiummodeller. 2013 införde Sydsvenskan en frekvensmodell med ett tak på 20 artiklar innan läsaren tvingades betala för att läsa vidare. Den modellen övergavs dock i inledningen av 2016. Jonas Kanje, som innan han blev chefredaktör på Helsingborgs Dagblad varit nyhetschef på Sydsvenskan, menar att den övergavs då de ökade abonnemangsintäkterna inte motsvarade tappen i displayannonsering.

– Tittar man på andra modeller, the Guardians till exempel, så har det inte på långa vägar lönat sig. Att vara gratis fungerar inte heller för en lokaltidning utan vi måste hitta sätt att få intäkter via våra läsare och där är premiumabonnemang en central del.

Jonas Kanje pekar på de skillnader i strategier som råder för tidningar av olika storlek och bevakningsområden.

– För oss, som har låg social trafik i jämförelse med de större tidningarna, gäller det att hitta en balans mellan öppet och stängt material. Merparten av våra artiklar är fortfarande gratis att läsa och så måste det fortsätta att vara. Vi måste locka in läsare till sajten så att de har en chans att upptäcka och teckna ett premiumabonnemang.

Han menar även att det är stor skillnad på vilken typ av material som genererar konverteringar för en tidning som Dagens Nyheter och Helsingborgs Dagblad.

– I arbetet med att analysera vilken typ av material som konverterar har vi tagit hjälp av Dagens Nyheter. Samtidigt skiljer sig deras konverteringsartiklar sig från våra, något vi misstänkte redan från början. Medan de ser bra konvertering på "lifehack"-artiklar så ser vi att ordentlig lokaljournalistik och granskningar är det som får folk att teckna en prenumeration. En bra granskning ger hög trafik även om det är en del av vårt premiummaterial. Sydsvenskan ligger någonstans däremellan.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.