Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Helin och Asker om siffersuccén

Publicerad: 17 juli 2015, 10:06

Jan Helin och Gunilla Asker.

Foto: Jonas Eltes och Lars Pehrson / SvD.

Mediekoncernen Schibsted dubblar vinsten – och både Aftonbladet och Svenska Dagbladet levererade starka resultat.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSvenska DagbladetSchibstedJan HelinGunilla Asker

Schibsteds senaste kvartalsrapport, som släpptes i morse, bjöd på glada besked.

Aftonbladet visade upp en tillväxt på 25 procent, när rörelseresultatet landade på 71 miljoner kronor, jämfört med 57 miljoner kronor för motsvarande period i fjol. Ungefär 40 procent av omsättningen kommer från tidningens digitala intäkter.

Aftonbladets publisher Jan Helin medger att resultatet var väntat.
– Ja, vi gör ett rejält lyft. Det är väntat i den meningen att det är vår onlinestrategi som faller ut här, säger han.

I maj uppnådde Aftonbladet en totalräckvidd på i snitt 3 586 000 läsare och Aftonbladet Plus, betaltjänsten, ökade sin kundbas till från 185 000 till 218 600.

Men Aftonbladets omsättning minskade med 24 miljoner kronor till 504 miljoner kronor.
– Omsättningen har att göra med strukturomvandlingen. Det viktigaste måttet är att titta på marginalen och tillväxten online, säger Jan Helin.

Han lyfter fram direkttrafiken som en särskilt viktig framgångsfaktor:
– Det är unikt att Aftonbladet har så hög direkttrafik. Vi är den primära nyhetskällan online. Vid stora händelser kommer våra 3,5 miljoner läsare direkt till oss. Det är en stor och viktigt skillnad från sajter som är beroende av att fiska trafik från sociala medier, säger han och fortsätter:

– Aftonbladet har dagligen lika hög digital räckvidd som Facebook. Det är unikt. Det kan du aldrig bygga genom innehåll i sociala medier.

Jan Helin framhåller att branschen har skäl att studera Aftonbladet i bemärkelsen hur de har åstadkommit framgångarna i direkttrafik. Där hoppas han också att Aftonbladet kan vara en inspiratör.
– Det som händer när du förlitar dig på sociala medier är att du ger ifrån dig relationen till läsaren till en algoritm, som du dels inte förstår och dels inte kontrollerar. Det som sker med viraljournalistik just nu är djupt komplicerat. Hur ska det komma att se ut? Ska man bara vara innehåll i sociala medier? Att behålla en affärsmodell där man kan betala löner till journalister är oerhört viktigt för en fortsatt oberoende journalistik, säger han.

Svenska Dagbladet lyckades förbättra nåde resultatet och omsättningen efter år av stora nedskärningar. Tidningen gjorde en vinst på 19 miljoner, jämfört med 7 miljoner kronor för samma period 2014. Anledningen är enligt SvD en stark digital tillväxt och kraftigt sänkta kostnader.

Tidningen tappade bara 1 procent av de totala intäkterna, från 246 till 243 miljoner kronor, och de digitala intäkterna ökade med 32 procent, från 31 till 41 miljoner kronor.

Firar ni nu?
– Vi är ju på semester allihop, så firandet blir lite mer "digitalt" så här mitt i sommaren. Tittar man på halvårsresultatet så är det kanske ännu mer intressant. Det är väldigt glädjande att onlineintäkterna har ökat ytterligare i andra kvartalet, säger Gunilla Asker, vd på Svenska Dagbladet, och fortsätter:

– Det i kombination med att vi har en betydligt mindre minskning i upplageintäkter är en klar förbättring. Svaret ligger i att vår  flerkanalsstrategi går ut på att bygga en stark relation till våra läsare i alla kanaler; såväl de digitala som papperstidningen. Våra kunder ska kunna använda den kanal som är mest relevant där de befinner sig.

I maj lanserades nya SvD.se – något som Gunilla Asker framhåller har bidragit till ökningen.
– Våra medarbetare har gjort enastående jobb. Det är hårt slit som ligger bakom. Vi har levererat det här resultatet samtidigt som vi har jobbat på att förnya SvD.se som är mer än en sajt. Det känns jättebra.

Hur stor del av vinsten skulle du säga att er branded content-affär utgör?
– Det är viktigt att framhålla att det redaktionella materialet är grunden för allting. Det är det vi säljer. Vi har haft ett par viktiga stora scoop, men också arbetat med journalistiken i alla kanaler på ett sätt som vi inte har gjort tidigare. Det redaktionella innehållet har haft stor betydelse.

Kommer även nästa kvartalsrapport visa positiva siffror för er del?
– Som du vet kan jag inte yttra mig utåt vad gäller den framtida prognosen. Det jag kan säga är att vi har fått fäste digitalt och att avmattningen av upplagetappet har bidragit till att nyckeltalen fallit på plats. Hur det går framåt beror mycket på vad vi själva gör och om vi kan fortsätta få läsare och annonsörer att finna värde i våra produkter. Vi har ett team som är kompetent och taggat, men samtidigt gäller det att ha respekt för marknaden och inte surfa på vågen. Det gäller att fortsätta arbeta konkurrenskraftigt och effektivt.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.