Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Helin om att stå utanför affären

Publicerad: 12 Maj 2015, 13:38

Jan Helin.

Foto: Jonas Eltes.

Svenska Dagbladet ska ingå i den nya mediekoncernen där Mittmedia blir huvudägare. Men Aftonbladet stannar kvar under Schibsteds ägarskap. Jan Helin, publisher på tidningen, menar att de har en helt annan situation än morgontidningarna.


Ämnen i artikeln:

MittMediaAftonbladetMittmediaSchibstedJan Helin

– Aftonbladet ligger i en annan fas i strukturomvandlingen än vad de här tidningarna gör. Det finns mer intressanta likheter mellan SvD och de andra om man ser på det ur perspektivet med en morgontidningsmarknad, säger Jan Helin till Resumé med anledning av att Aftonbladet inte ingår i planen på en ny mediekoncern.

Vilka möjligheter ser du till samarbeten mellan Aftonbladet och den nya koncernen?
– Det återstår att se. För Aftonbladets del finns det flera möjligheter, liksom för den här koncernen. Till exempel samarbeten om annonsplattformar och annat.

Det talas mycket om att mediemarknaden behöver konsolideras. Blir inte Aftonbladet lite ensamma nu?
– Nej, det tycker jag inte. Vi hänger ihop på ett annat sätt i Schibsteds ekosystem, så man har kommit fram till att den här lösningen är mer intressant. Rent generellt tycker jag att strukturaffärer är bra och förväntat. Men det är ingen hemlighet att Aftonbladet har en speciell position på mediemarknaden.

Hur kommer Aftonbladet ställa sig till att dela med sig av exempelvis teknikutveckling till den nya koncernen om den blir verklighet?
– Det är en fråga att titta på. Men Mittmedia tillhör de mer progressiva koncernerna, och det för definitivt Schibsted också. Så det finns intressanta möjligheter.

Hur tror du att affären kommer att påverka konkurrenssituation på mediemarknaden – kanske i första hand med Bonnier?
– Frågan vad Bonnier ska göra digitalt. Det finns intressanta initiativ på Bonniersidan, till exempel Kit och Expressens ökade digitala fokus. Men hela mediebranschen måste titta på konkurrenssituationen på ett nytt sätt. Mot amerikanska jättar som Facebook och Google så kan det finna skäl att titta på den här typen av konstellationer på nya sätt.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.