Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Helin räds inte SR:s kommande nyhetssajt

Publicerad: 8 April 2013, 09:13

En artikel i SR:s personaltidning gör gällande att den kommande nyhetssajten ska bli den "självklara nyhetsförmedlaren på webben" och ett "alternativ till Aftonbladet". TU dundrar och talar om snedvriden konkurrens, men Aftonbladets publisher Jan Helin är mest förvånad över den debatt som har uppstått.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetTidningsutgivarnaSveriges RadioJan Helin

Tidningsutgivarna, TU, gick till angrepp mot Sveriges Radio i  veckan angående den senares kommande nyhetssajt.  

TU menar att  konkurrensen snedvrids då SR konkurrerar om kvalitetsjournalistik med  statliga medel. SR har i sin tur besvarat det hela med att man bara är ett oberoende alternativ i allmänhetens tjänst.

Aftonbladets  chefredaktör Jan Helin menar, i sin senaste blogg, att manegen är krattad  för att han ska rasa mot SR:s nya sajt. Inte minst med tanke på vad SR  skrev i sin personaltidning.

Han lyckas dock inte bli arg – och han försöker verkligen, utan han hamnar snarare i ett tillstånd av förundran.

Hans  förundran bygger bland annat på det faktum att alla svenska utgivare  gått samman i nya organisationen Utgivarna just för att undvika  reglering av journalistiskt innehåll.

Jan Helin menar ändå att  konflikten drivs av att media konvergerar på grund av nya  konsumtionsmönster och han räds inte SR:s nya sajt.

"I tider där  kommersiella medier pressas hårt av ekonomiska realiteter har public  service en viktig roll att driva utvecklingen av journalistisk  kvalitet.", skriver Jan Helin i sin blogg.

Han köper dock inte SR:s argument om att det statliga bolaget inte konkurrerar med kommersiella alternativ.
"Det  är självklart att de gör. Läsare, lyssnare och tittare har bara 24  timmar på dygnet och hanterar max två skärmar samtidigt. De kommer att  konsumera de nyhetskällor som de tycker bäst svarar mot deras behov.",  skriver Jan Helin.

Han efterlyser också lite mer ödmjukhet i  kombination med en förståelse för att: "publik service inte kan agera  hur som helst med statligt beslutade miljarder i ryggen utan att det får  effekter på mediemarknaden."

Här  exemplifierar han bland annat med hur public service sprider sitt  innehåll via Youtube, vilket i sin tur innebär att Google kan tjäna  annonspengar på licensfinansierat innehåll.

Jan Helin menar att den enda vägen att gå är vara bättre än andra och att onlinejournalistiken leder till att vissa kvalitetsbegrepp ställs på ända.

"Förenklat  kan man hittills konstatera att bilder, listor, tydliga åsikter,  personliga texter, humor, gulliga katter och skarpa vinklar ökar  klickande och delandet. Det är inte självklart kvalitet enligt  redaktörer på medier som gillar att klassa sig som kvalitetsmedier.",  skriver han.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.