Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Helin tar ett av mediernas svåraste jobb

Publicerad: 11 december 2007, 15:05

Aftonbladets nye chefredaktör Jan Helin tar över en produkt som tappar på alla marknader i en bransch som långsamt tynar bort. Han får en rad akuta problem på bordet:


- Upplagan rasade med sju procent i höstens mätningar. Aftonbladet ligger långt under 400 000 per utgivningsdag. Det är en klen tröst att Expressen tappar ungefär lika mycket

- Annonsintäkterna faller i absoluta tal mitt under en högkonjunktur. Konkurrenten har gjort de smartaste sidoaffärerna med dvd- och bokförsäljning.

- Personalen måste bantas utöver de 31 avtalspensionerade 58-plussare som köps ut i dagarna. 17 personer ska bort på tv-tidningen och bildsidan.

- Organisationen behöver moderniseras efter tio framgångsrika år. En sammanslagning med nättidningen ligger nära till hands.

- Ledarskapet ska föryngras och bli tydligare. Den nye chefredaktören förväntas stärka den interna moralen, bli ansiktet utåt och marknadsföra tidningen bättre.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.