Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Helin: Vi kan lägga ner papperstidningen

Publicerad: 6 december 2011, 10:23

Jan Helin

Foto: Magnus Helander

Under gårdagens debatt på publicistklubben sa Aftonbladets chefredaktör Jan Helin att man redan i morgon skulle kunna kapa bort papperstidningen och ändå göra en vinst. – Det var ett exempel jag drog på Publicistklubben för att branschen är alldeles för långsam och skeptisk till digital utveckling, säger han.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Under gårdagens debatt på Publicistklubben i Stockholm diskuterade de stora dagstidningarnas chefredaktörer de neddragningar som ska genomföras inom branschen. Aftonbladets Jan Helin sa, bland annat, "Jag är kanske den enda i världen som kan säga att vi denna höst har haft högre annonsingång digitalt än i print".

– Jag syftade på faktiska pengar. I fjol hade Aftonbladet den högsta annonsförsäljningen någonsin. Mycket beroende på att intäkterna i digitala kanaler ökade. Vi hade tre månader förra året med högre annonsintäkter digitalt jämfört med print. Den trenden fortsätter och förstärks i år, inte minst på grund av att vi börjat få verkliga intäkter i mobilen, skriver Jan Helin i ett mejl till Resume.se.

Innebär detta att ni tappat intäkter på papperssidan jämfört med våren?
– Nej, vi ser ingen rak överströmning. Print håller upp bra. Men vi kan se att Aftonbladet är först i framtiden i meningen att våra digitala annonsintäkter nu snart är i nivå med print.

Har du några faktiska siffror som kan backa upp det här uttalandet? Har Aftonbladets digitala sälj ökat?
– Siffror får du prata med vd Anna Settman om. Schibsted är som bekant ett börsnoterat bolag och vi måste hålla oss till de regler som styr exakt finansiell information som gäller där. Men ja, vårt digitala sälj har ökat.

Jan Helin sa också under debatten: "Om vi klipper papperstidningen imorgon kommer Aftonbladet vara en tidning med samma vinst som i dag, men med en betydligt högre marginal". Men det ska heller inte tolkas som att man omedelbart gör sig av med papperstidningen.

Hur många medarbetare skulle tidningen behöva göra sig av med om Aftonbladet bestämmer sig för att göra en sådan satsning?
– Det var ett exempel jag drog på publicistklubben för att branschen är alldeles för långsam och skeptisk till digital utveckling. Vi kommer självklart inte att sluta ge ut papperstidningen. Vi älskar den och den är en god affär. Men det är inte längre vår volymprodukt. Jag drog exemplet för att alltför många slentrianmässigt svarar att ”jo, jo, det där med digitalt är kanske spännande, men det finns ju inga pengar där”. Det är inte sant och är en trött, bakåtsträvande inställning till utvecklingen i tidningsbranschen. Aftonbladet skulle fortsatt ha en kraftfull redaktion med cirka 200 journalister i det exempel jag nämnde.

När kan vi komma att se att Aftonbladet tar detta steg?
– Vi jobbar just nu med en utveckling av papperstidningen som vi lanserar nästa år. Målet är att stabilisera printupplagan. Jag tror att det går, därför tänker jag inte gissa om eller när Aftonbladet skulle kunna bli en ren onlinepublikation. Men vad jag säger är att du i revolutionära tider som dessa måste förmå tänka det otänkbara och ta dig an dagens utmaningar, inte gårdagens.

Det är förändringstider på Aftonbladet just nu, och därför vill fackklubbens ordförande Jenny Åhgren inte uttala sig i någon större utsträckning. Men apropå Helins uttalande säger hon så här:

– Jag tror inte heller på att vi kommer att göra en papperstidning för all framtid. Men det här är en mer långsiktig plan, säger journalistklubbens ordförande på Aftonbladet, Jenny Ågren.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.